De ouden

Het is weer zover. Mijn computer heeft kuren. Plots, om godweet welke reden, kan ik hem niet opstarten. Waarschijnlijk zal het wel kunnen opgelost worden. Bovendien heb ik, na mijn vorige crash, een aantal beveiligingssystemen aangebracht. 99,9 % van mijn documenten heb ik dan ook snel kunnen recupereren. Maar het stemt toch tot nadenken.

De informatica is even efficiënt als kwetsbaar en vluchtig.

De brieven van de heilige Ignatius zijn zo goed als alle bewaard gebleven. En dat al eeuwen lang. En reken maar dat ze gelezen worden.

Wat zal er overblijven van onze “geschriften”? Bovendien produceren we zo onwaarschijnlijk veel documenten dat we erin verdrinken.

Overdaad schaadt, zegt het spreekwoord. Non multa sed multum, zei Jan Berchmans: niet véél maar zéér.

Ik kan nog meer dan één puntje zuigen aan de “ouden”. Gelukkig maar.

Reacties

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Dé tip van Paus Franciscus voor een geslaagd leven

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De tenen van God (1/4)