Een indringende vraag voor een boreling



Vandaag verscheen onderstaande mijmering van Brian Grogan sj op www.gewijderuimte.org

In het kerstgebeuren staat het nieuw geboren kindje in het middelpunt van de belangstelling. Veronderstel dat je het enkele ogenblikken in je armen mag houden.  Welke vraag zou je het stellen? De woorden van Mary Oliver komen nu bij mij op: ‘Vertel me eens, wat ben je van plan te doen met dat geweldige en kostbare leven van je?’

De baby kan natuurlijk niet antwoorden, en daarom antwoordt Maria in zijn plaats. Zij kent de twee namen die Hem al gegeven zijn: Jezus en Emmanuel.  Zo zou ze kunnen zeggen dat  zijn door God gegeven opdracht erin bestaat zijn volk nabij te zijn en het te redden. In stilte overdenken we dan hoe dit wel kan gebeuren. Als Hij twaalf jaar is en voor zichzelf kan spreken, zegt Jezus ons: ‘ Wisten jullie dan niet dat Ik bij mijn vader moest zijn?’ Hier krijgen we een aanwijzing van wat Hij met zijn ‘geweldige en kostbare leven’ van plan is te doen, maar niets meer.

Ik luister naar Hem, jaren later,  als Hij in de synagoge zijn openbaar optreden begint. Hij zegt: ‘God zendt Mij om armen het goede nieuws te verkondigen.’ Enkele jaren later, als Hij stervende is, fluister ik hem opnieuw toe: ‘Was het dit wat Je van plan was te doen met je geweldige en kostbare leven?’ Wellicht zegt hij: ‘Ja! Ik heb getracht je te laten zien wie God werkelijk is, dat Hij iedereen grenzeloos bemint, over lijden en dood heen. Dit was het wat mijn ‘geweldige en kostbare leven’, zoals jullie het noemen, betekende.’ Hij keert  zich naar mij toe en vraagt glimlachend: ‘En wat is jouw levensplan?’

Brian Grogan S.J.

Reacties

Anoniem zei…
mooi , gezegende Kerst en gelukkig Nieuwjaar aan alle schrijvers en bloggers en , medewerkers en lezers een zinvol levensplan voor 2014, Mariette
Anoniem zei…
My Name is Stephanie , uit United States . Ik wil mijn getuigenis te delen met het grote publiek over wat deze man genaamd DR OGUN net voor mij heeft gedaan , heeft deze man net bracht mijn verloren Ex man naar me toe met zijn grote betovering , ik was getrouwd met deze man genaamd Steven we waren samen voor een lange tijd en we hielden van ons zelf , maar toen ik was niet in staat hem een kind te geven voor 2 jaar verliet hij me en vertelde me dat hij niet meer kan blijven dan was ik nu op zoek naar manieren om hem terug te krijgen , totdat een vriend van mij vertelde me over deze man en gaf zijn contact e-mail ( LOVESPELLTEMPLEE@GMAIL.COM ) dan zul je dit niet geloven toen ik contact opgenomen met deze man op mijn problemen die hij deze spreuk cast voorbereid en breng mijn verloren man terug , en na een maand heb ik mis mijn maand en ga voor een test en de vermelde resultaat ben zwanger am blij vandaag ben een moeder van een meisje , dank u nogmaals de grote DR OGUN voor wat u voor mij hebt gedaan , als je daar op doorreis een van deze problemen hieronder opgesomd:

1 ) Als u wilt dat uw ex terug .
( 2 ) Heeft u altijd al slechte dromen .
( 3 ) U wilt worden bevorderd in uw kantoor .
( 4 ) U wilt vrouwen / mannen, lopende achter je aan.
( 5 ) Als je een kind wilt .
( 6 ) Wil je rijk worden .
( 7) U wilt bind je man / vrouw te zijn
van jou voor altijd .
( 8) Als u financiële hulp nodig .
( 9) Hoe je opgelicht en u wilt herstellen u geld verloren
Timo Oyase zei…
Ik wil God danken voor het gebruik van ( Dr.Oyase @ gmail.com ) als mijn bron van redding na 2 jaar werkloosheid en mijn geliefde liet me alleen voor 2 jaar, alleen gebroken hart totdat ik ontmoette dames Dr.Oyase getuigenis van geholpen door hoe ik was dezelfde Dr Oyase , dus ik besloot om hem te contacteren en wanneer ik vertelde hem al mijn problemen heb ik lachte en zei: dit is geen probleem . Alles komt goed in drie dagen. Precies op de derde dag van mijn ex-geliefde bel me verrast me en wat mij verbaasde was Geldt dat een bedrijf voor meer dan vier maanden geleden Ik belde en zei dat ik moet terugkeren naar zo snel mogelijk aan het werk . Ik ben dankbaar dat dr. Oyase , als je wilt om hem te contacteren , zijn e-mail is ( dr.Oyase @ gmail.com ) Dat maakt de ban als volgt ( 1 ) Als u wilt dat uw ex terug . ( 2 ) je een scheiding in je relatie nodig ( 3) Wil je worden bevorderd in het kantoor . ( 4 ) wil mannen en vrouwen die achter je. ( 5 ) Als je een kind wilt . ( 6 ) Wil je rijk worden. ( 7) U wilt bind je man en vrouw voor altijd de jouwe. ( 8) Als u financiële hulp nodig . ( 9) Herbal Care ( 10 ) HIV genezen. Contacteer hem vandaag ( dr.Oyase @ gmail.com ) om behulpzaam te zijn om te benadrukken zonder rechter Vandaag