Waarom minimale zelfkennis zo belangrijk is



Wie Ignatius van Loyola zegt, zegt onderscheiding van de geesten. In deze serie bespreek ik uiteenlopende aspecten van deze ruggengraat van de ignatiaanse spiritualiteit. Meer in  het bijzonder over wat te doen als het je niet goed gaat. (13/13) 

Drie “tactische” tips van Ignatius over omgaan met verleidingen of bekoringen (3/3)

Het is “logisch” dat je belaagd gaat worden daar waar je kwetsbaar bent. Dat je, telkens weer, daar wordt “aangevallen”, hoeft niet te verontrusten of te verbazen. 

Dit verklaart waarom een minimale zelfkennis hier zo belangrijk is. Als je weet waar en wanneer je kwetsbaar bent, dan kan je jezelf ook beter voorbereiden en beschermen tegen de aanvallen die er zeker gaan komen.

Reacties

Anoniem zei…
Precies wanneer je die kwetsbaarheid kent, voel je ook wanneer de bekoring zich op die plek van je wil meester maken. Het is dan toch maar beter om op dat moment het kwade niet recht in de ogen te kijken. Gegarandeerd dat je in de diepte stort.
Anoniem zei…
Mooie tekst idd gecombineerd met filmpje van afgelopen zaterdag (bus die ravijn in rijdt)
Anoniem zei…
Dank U Hartelijk voor Inspiratie en Wijsheid. Op zoek naar mijn zelfkennis deze teksten ben ik tegen gekomen:
" Als je bang bent voor het onbekende, leer het dan kennen",
" Aantrekking en afstoting". Tussen wezens is er voortdurend sprake van aantrekking en afstoting. De zwaartekracht is daar een voorbeeld van. Maar dit proces bestaat ook tussen mensen."
Anoniem zei…
aanvulling alstublieft op reactie 2 december 2013, 13:49. thema: " verleidingen of bekoringen" en "kwetsbaar zijn".
zo net heb ik tekst gelezen dat aansluit aan thema b.g. in mijn woorden naverteld, dat: als ik heb verleidingen of bekoringen op mijn pad, en als ik daar uit het verleden overgehouden mogelijk negatieve ervaringen, dan is alles goed, ik heb mijn lessen geleerd. Wel is de advies, (in tekst dat ik lees), dat ik goed zou doen POSITIEF blijven denken, en positief blijven reageren in "alle" situaties, niet van tevoren "verwachten" negatieve "vruchten" nee, ik ben voorbereid, dat misschien de mogelijkheid is ook "negatieve vruchten ontvangen", daar raak ik niet van streek, IK BEN DUS VOORBEREID en blijf rustig.
en kan die ander gaan "corrigeren". Vraag hoe correctie geven? antwoord: citeer: " When I give only correction I forget to FORGIVE. But when I FIRST FORGIVE I am able to remain cool, and easy. I am also able to forget the intensity of the mistake. So when I forgive and forget in this way, my forgiveness itself becomes a correction fo the other person"
einde citeren.
Hartelijk Dank U Nikolaas Sintobin SJ voor mij, ons, stimuleren onze zelfkennis uitbreiden voor onze geluk in onze leven.