Franciscus: bange christenen worden als opgesloten dieren


Uittreksel uit de homilie van paus Franciscus dd 15 mei 2015 (commentaar op Hand 18, 9-18)

Daarom zegt  Jezus tot Paulus: “Wees niet bang. Blijf verkondigen.” Angst is geen christelijke houding. Je zou kunnen zeggen dat het de houding is van een opgesloten dier, zonder vrijheid,  dat niet in de toekomst kan kijken, iets nieuw beginnen, goed doen … altijd maar neen. “Neen, wat het is gevaarlijk, want, want ….” Dit is een ondeugd. Angst maakt kapot. Wees niet bang en  vraag om de genade van de moed, de moed van de Heilige Geest die Hij ons zendt.

Er zijn angstige gemeenschappen, die altijd kiezen voor zekerheid: “Neen, neen, we doen het niet … Neen, neen, dit is niet mogelijk, dat is  niet mogelijk.” Het lijkt wel alsof ze boven de ingang geschreven hebben: “Verboden toegang”. Alles is verboden als gevolg van angst. Als je zo’n gemeenschap binnentreedt dan voel je dat de lucht er verschraald ruikt. Het is immers een zieke gemeenschap. Angst maakt een gemeenschap ziek.


Reacties

Anoniem zei…
" God Vinden In Alle Dingen" is een Visie van Jezus.
In Bijbel citaten van Jezus aanbevelingen " doe jouw naaste lief, wees broeder voor jouw naaste"
is onvoorwaardelijke mededogen voor de mens naast mij.In die Mens naast mij is ook God in werken.
Er is geen vooroordeel:
Er is geen voorwaarde van tevoren zich afvragen wat is mijn " naaste's " beroep, kleur, gezindheid, gender, et cetera.
Jezus aanbeveling is: wees broeder voor jouw naaste, omdat ik, jij, wij ter zijner tijd die liefde en mededogen zullen zelf nodig hebben,
en ook verlangen dat die "ander naaste " ons zal niet gaan beoordelen,
maar voor ons, die op die moment , zelf in nood verkerende, helpende hand zullen ontvangen als van broeder gelijke.
" God Vinden In Alle Dingen " getuigt van respect voor alle Mensen.
Als ik respect ga tonen voor andere mensen hoef ik niets te vrezen.
Dat begrijp ik van woorden van de Heer Paus Franciscus.


Anoniem zei…
Wees niet bang. Blijf verkondigen?
Ik vermoed dat Paus Fransiscus nog niet veel deuren op zijn neus heeft gekregen!
Als je voor het grootste deel van je leven vernederd en gepest word als je opkomt voor je geloof!
Werk en roeping verliest omdat je durft spreken!
Is hij soms vergeten hoe moeilijk het is als christenleek in de wereld te leven + dan nog geen steun te hebben van mensen in kerkelijke abt omdat die liever een rustig leventje leiden en omdat sommige dwalen en ontspoort zijn en liever met zichzelf bezig zijn! In plaats leken te ondersteunen die de wereld in durven gaan en het woord van Christus tussen de heidenen willen gaan verkondigen? Ik zou hem daar graag een keer horen praten, in plaats te zeggen wees niet bang en dat het geen christelijke houding is? Ik wil ook wel gaan verkondigen hoe dat hij leeft hoor, geen probleem, dan ben ik ook zeker dat al mijn rekeningen betaald worden en brood op mijn plank is iedere dag.

En wat die gesloten gemeenschappen betreft, daar heeft hij gelijk in!
Dat zijn huizen van egoïsme en kwaad!
Maar, dat komt omdat ze zo angstig zijn, omdat ze iedereen jaren buiten hun gesloten gemeenschap vermeden hebben! Maar, waar ligt de schuld, dat het zo"n huizen zijn geworden?
De schuld ligt bij de laksheid van de kerk!
Veel gepraat, maar daden daar zie je niet veel van.

Anoniem zei…
De beste manier om te verkondigen is 'handelen' in het belang van je broeders en zusters, niet door 'de leer' mondeling over te dragen of te zeggen dat je handelt vanuit je geloof, want dat schept mogelijk weer onderscheid tussen jou en je broeder/zuster die een andere 'overtuiging' kan hebben. De enige waar je door zo te handelen het geregeld mee aan de stok krijgt en die echt lastig doet is je eigen ego.