De hoop is als een klein meisje


De hoop is als een klein meisje

Het geloof, zegt God, waar ik het meest van hou, de liefde waar ik het meest van hou, is de hoop. Geloof, dat verwondert me niet.
 Liefde, dat is geen wonder. (...) 


Maar wat me verwondert, zegt God, is de hoop. Daar ben ik van ondersteboven.
 Ze zien toch wat er in de wereld allemaal omgaat en ze geloven 
dat het morgen allemaal omslaat.
 

Wat een wonder is er niet voor nodig 
dat zij dat kleine hoopje hoop
 nooit als overbodig
 ervaren maar met voorzichtige gebaren 
in hun hand en in hun hart bewaren, 
een vlammetje dat keer op keer weer wankelt en dreigt neer te slaan
 maar altijd weer weet op te staan, 
en nooit wil doven.


Soms kan ik mijn eigen ogen niet geloven.

Charles Péguy


Le Porche du mystère de la deuxième vertu (vertaling Frans Van Bladel sj)

Met dank overgenomen uit de GCL-berichten van december 2015

Reacties

Anoniem zei…
Dank je wel voor deze mooie Kerstboodschap.
Hierin voel ik je sterk bewogen pastorale begaafdheid
Hartverwarmend en troostrijk.

Er is altijd een ster in je leven
Een signaal door God gegeven
Een teken,dat wijst naar hoop.
Dat wens ik U overvloedig!

Een jaar met meer geluk dan pijn wens ik je
Moge de warmte van liefde en vriendschap
nooit ver weg zijn!

Zalig kerstmis - vredige en veilige jaarwende
Gelukkig nieuwjaar 2016

Kathy