Een citaat waar je als wel-denkend mens niet aan voorbij kan gaan



Deze foto maakte ik het voorbije weekeinde in ons bezinningscentrum in Drongen, de Oude Abdij.

Dit citaat van medebroeder Jan Koenot sj kan je daar lezen in het park, op een sprekende achtergrond.

“Wie omwegen maakt om aan het kruis voorbij te gaan, loopt gevaar ook aan het leven voorbij te gaan. Wie in zijn leven de werkelijkheid van zijn eigen kruis aanvaardt, geraakt stilaan voorbij het kruis, in het Leven.”

Jan Koenot sj

Reacties

An cambier zei…
Deze woorden las ik enkele maanden terug tijdens een bezinningsweekend in de abdij. Mooi om er opnieuw aan herinnerd te worden!
An
Anoniem zei…
Ook ik kwam dit tegen tijdens een bezinning in de Abdij.
Ik schreef het over en lees het regelmatig opnieuw; iedere keer ik de neiging voel om weg te lopen, te vluchten van hetgeen waar ik voorsta. Ik heb gemerkt dat je na zo'n vlucht steeds weer voor dezelfde situatie komt te staan, net zolang tot je jezelf de kans geeft de lessen te aanvaarden die je worden aangereikt.
Anoniem zei…
nu ik oud ben 86 besef ik beterdat het lijden dat de prijs is bij de ouderdom.

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Nikolaas Sintobin: "Ik weet niet of God bestaat"

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Omgaan met (soms misselijk makende) zwakheden van aan jou toevertrouwde mensen - Ignatiaans leiderschap (5/10)