Grote kuis in de reliwinkel


We kunnen het nieuwe jaar goed laten starten door ons godsbeeld wat op te frissen. Ik ben opgegroeid met het beeld van een oude, onbeweeglijke man. Ik dacht dan ook dat, als God zo zijn  tijd al zittende op een grote troon doorbracht, hij wel niet goed bij de zaak zou zijn, en ook niet bij ons leven betrokken. En later deed de filosofische definitie van God als “de onbewogen Beweger” alle emotie en affectie van mijn wegkwijnend Godsbeeld verdwijnen. Een pover begin. Als God zo onbeweeglijk is, kan ik op mijn beurt ook wel onbeweeglijk blijven.

De Hebreeën bezaten veel levendigere beelden,  omdat zij al iets van de goddelijke natuur hadden mogen leren kennen. Zo is God de luisterrijke en fantasierijke Schepper van giraffen en sterrennevels, van vissen en  vlooien, van zon en regen. God wordt er afgebeeld als heel actief, nauw betrokken bij zijn werk, als iemand met volle aandacht voor zijn volk.  Geraken ze in moeilijkheden, dan zal God daar zijn, vechtend aan hun zijde. In de geheimenisvolle naam ‘Ik ben die ben’ (Ex 3,14)  zit het beeld verborgen van redder, heler en beschermer. God is vrij, verheven en ondoorgrondelijk, zoals Job mocht ontdekken. God kent geen leeftijd, ook niet de beperkingen van man of vrouw. God is licht, schoonheid, grenzenloze creativiteit, en maakt altijd alle dingen nieuw (Jes 48,6).

Het beste beeld van God is dit van ‘de grote minnaar’. In het Hooglied schept de minnaar een eindeloos genoegen in de beminde en deelt alles met haar.  En ten slotte, in de menswording komt God  ons onzegbaar nabij, zoals verliefden doen. In Jezus schenkt God zichzelf om onze harten voor altijd te winnen.

Laten we dus vandaag onze versleten beelden over God uitwisselen voor beelden die ons frisheid, leven, energie en liefde schenken.


Brian Grogan sj

Reacties

Anoniem zei…
Inderdaad, alles krijgt betekenis door te duiden. Het woord God is gekoppeld aan de vele dingen die door de mens waar te nemen zijn. Begrijpen wil niet zeggen dat het wordt aangenomen daar de natuur van de mens niet altijd in banen geleid kan worden. Het innerlijke weten en het onderbewuste is een natuurlijke gave. God voor de kerkelijken - God voor de spirituelen die niet meer kerkelijk gebonden zijn. Wijsheid en mystieke gewaarwording het is voor de mens weggelegd evenzo dat lijden en vreugde deelnemen aan het leven. Kende ik het woord God niet, dan weet ik in bepaalde mate wel wat schoonheid, het ware en het goede, lijden en verdriet, verlangen en hopen op en ontroering voor mij betekent. Rijkdom van woorden, wat ben ik blij dat er boekdrukkunst is van personages waaronder de psalmisten, de profeten, Roemi en hedendaagse spiritueel getinte schrijvers. Op zich heeft ieder verhaal wat te vertellen over de waarheid en veel is van voorbijgaan aard. Het heiligdom is te beleven binnen de innerlijke ontmoeting. Misschien kan ik nu pas zeggen de kerk is een hulpmiddel. Groots in haar kleinheid en ruim van hart. Je hoeft geen Christen te zijn je bent mens onder de mensen en neemt deel aan omdat het iets te zeggen heeft. Het universum is de koepel voor allen en de aarde geeft opwaartse kracht.
Anoniem zei…
Voor mij is God in de eerste plaats diegene geweest die alles geschapen heeft.. Die ons heeft aangesteld om samen met Hem zijn schepping te voltooien. Een God die mij al kende lang voor Hij de mensen heeft geschapen en waarvan ik wist dat Hij altijd dicht bij mij was. Die gedachte maakte me bang omdat wanneer ik iets verkeerd deed Hij me zou straffen, maar toch deed ik zaken verkeerd maar dan kwam de wroeging en zwakte in mij naar boven. Tot ik zijn Zoon keert de kennen en begrijpen in Zijn Goddelijk menszijn. In Zijn liefdevolle vreugde en vergeving, in Zijn oeverloze liefde voor ons op Golgota. Sindsdien weet ik dat God met mij is, ook in mijn zwakheid en twijfels...
Anoniem zei…
Een Christenbewustzijn past meer bij mij. Als baby werd ik zonder dat het me gevraagd is tot Katholiek gemaakt. Gegroepeerd tot. In alle vrijheid kan ieder mens zich heden ten dagen verdiepen in de bijbel of een kerk bezoeken of deelnemen aan een dienst of mis. Ik herken me in het Christenbewustzijn maar niet in het dogma van de kerk en dat vind ik het moeilijke van het oude geloof. Daarom ben ik geen Christen. B.v. In de PKN kerk wordt de belijdenis hardop gebeden en dat kan ik niet oprecht mee bidden. Ik ben dan geen deelgenoot van, zo voelt dat. Heel lastig is dit. Wat kan de kerk anders doen is werkelijk mijn vraag en de kerk wil niet zo meebuigen met de mens van deze tijd en ouderen kunnen dat ook niet zo goed al ben ik al aardig op leeftijd. Bijna 73. Eigenlijk hoef ik me er niet zo druk over te maken, wel houdt het me bezig. Uit het niets kwam iets en God kreeg naam, inhoud en betekenis bij de mens.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen