Leg mijn tranen in uw fles - Overweging bij Allerzielen


Onderstaande overweging van Brian Grogan sj bied ik u graag aan op het feest van Allerzielen

'Teken mijn tranen op; slechts Gij kent hun getal! (Ps 56,9). De meer letterlijke vertaling van de Statenbijbel luidt: 'Leg mijn tranen in uw fles; zijn ze niet in uw register?' Wat een prachtig gebed is dit!  Een andere vertaling is eveneens ontroerend: 'Mijn tranen worden in uw fles opgeborgen.' Als wij wenen om onze overleden vrienden, dan kijkt God vol medeleven toe. Hij eerbiedigt onze tranen, Hij verzamelt ze, want in zijn ogen zijn ze kostbaar.

De Bijbel is hèt 'Boek der Tranen'. Jezus weent over Jeruzalem en over Lazarus. Tranen zijn belangrijk voor God. Op het einde der tijden zal hij 'alle tranen uit hun ogen wissen' (Apk 21,4). Zo de dood ons inderdaad tot tranen toe beroert, dan geloven we eveneens dat we niet wenen in een heelal dat geen zorg voor ons draagt. Tot zijn nieuwe bekeerlingen zegt Paulus: 'Wees niet bedroefd, zoals de andere mensen die geen hoop hebben' (1 Tes 4,13).

Er is een duurzame zegening voor tranen: 'Gelukkig die nu wenen, jullie zullen lachen' (Lc 6,21). Tranen getuigen van onze liefde voor onze overledenen. Maar onze liefde gaat niet verloren. Onze tranen zijn niet nutteloos. Zij, van wie wij de indruk hebben dat zij ons verlaten hebben, worden ons teruggeschonken. Jezus zegt: 'Ja, ik moet weggaan en voor jullie een plaats gereedmaken, maar ik kom terug, en dan neem ik jullie bij Me op, zodat waar Ik ben, ook jullie zullen zijn' (Joh 14,3). Hij belooft zijn leerlingen dat ze elkaar zullen terugvinden, niet als individuen, maar als een gemeenschap. Het hele lichaam van Christus zal uiteindelijk allen in één geheel samenbrengen, en allen samen zullen wij ons verheugen.

Reacties

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Nikolaas Sintobin: "Ik weet niet of God bestaat"

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Omgaan met (soms misselijk makende) zwakheden van aan jou toevertrouwde mensen - Ignatiaans leiderschap (5/10)