Waarom liefde en intuïtie hand in hand gaan - 9/9




Voor LFK schreef ik een essay over intuïtie. Hier enkele uittreksels – 9/9

Tot slot nog dit. Kenmerkend voor de verschillende gevoelens en innerlijke bewegingen die ik in deze serie heb genoemd als richtinggevend voor de intuïtie is dat ze alle, rechtstreeks of onrechtstreeks, te maken hebben met de ervaring van liefde. Geen toeval. Liefde is, wat mij betreft, het beginpunt en het eindpunt van een mensenleven. Meer in het bijzonder, het is liefde die een mensenleven zinvol kan maken. Dit is meer dan zomaar een verheven slotgedachte. Het raakt aan de kern van intuïtie.

Intuïtie is meer dan even de natte vinger in de lucht steken om te voelen in welke richting de wind vandaag waait. Intuïtie is niet lukraak. Voor mij zegt het iets over hoe iemand in het leven staat en over wat goed is voor hem. Het gaat over zin versus onzin, vertrouwen versus chaos. Vandaar dat ik ervoor durf te kiezen om me toe te vertrouwen aan mijn intuïtie. Mijn intuïtie is geen persoonlijke verdienste. Wel een geschenk dat ik zomaar ontvang. Ik maak de keuze daarin te geloven.

Nikolaas Sintobin sj

Reacties

Truus van Dam zei…
Liefde is zeker een geschenk , dat krijg je niet zomaar .Dat is iets wat een van onze kleinkinderen zeker nog moet leren.Na 11/2 jaarverkering.
e.harland-hazebroek zei…
Weinig aan toe te voegen, ik ga erin mee.
Dank voor de serie!
Carla zei…
Ja, intuïtie heeft te maken met vertrouwen, het is een vorm van zingeving , plezier beleven en begaan zijn met. Het hele leven is hier op gebaseerd . Je werkt samen, je leeft samen en je woont in een omgeving. Mijn intuïtie zegt het is goed en dit kan anders. De kern is je verbonden voelen en liefde zorgt daar voor. God is liefde.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen