Thomas: een gemiste geloofscarrière?


Onderstaande tekst verschijnt vandaag op www.gewijderuimte.org

De bijnaam “ongelovige Thomas” heb ik altijd nogal lastig gevonden. Thomas had immers een heel groot geloof, groot genoeg om alles op te geven wat hij had - familie, vrienden, geboorteland en carrière - om Jezus te volgen. Toch herinneren we hem vanwege een kort moment van zeer begrijpelijke aarzeling. Ik vraag me af of ik zoveel anders zou hebben gereageerd op het nieuws dat Jezus in leven was. Wanneer ik mezelf in gebed verplaats naast Thomas in de evangeliepassages, dan zie ik dat Thomas, in zijn menselijkheid, iemand is in wie ik mij kan herkennen.
Omdat Thomas niet bij de rest van de leerlingen was toen Jezus voor het eerst aan hen verscheen, wordt zijn ontmoeting met de verrezen Christus uitgesteld. In zekere zin bracht zijn unieke ervaring van de verrezen Christus hem zijn eigen persoonlijke Pasen.
In het verhaal van Thomas zijn we getuige van de spirituele reis van een ziel die, ondanks zeer reële en menselijke gebreken, probeert om Jezus te vergezellen. In Thomas kunnen we ook het verhaal lezen van “de ander” die geleidelijk aan is losgeraakt van de gemeenschap, een figuur in wie allen die ernaar streven om Jezus te begeleiden in geloof en actie zich kunnen herkennen.

Rebecca Ruiz

Reacties

Anoniem zei…
mooi en ook troostrijk. ontdekte ook vandaag pas
dat aan Thomas wordt toegeschreven het Christendom naar India te hebben overgebracht

tot op heden was mij slechts die toetsende vinger in Zijn Wonden en het ongeloof bekend, de afkeuring van “Men” …
en het bijzondere is toch, T kreeg zijn bevestiging, geloofde niet zo maar alles wat men vertelde.. houd van het “ wie zoekt zal vinden..”

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen