Inculturatie
Sociologen onderkennen 4 maatschappelijke trends die de massamedia kenmerken.
1. De dynamiek van versnelling. De berichtgeving moet thans bijna onmiddellijk gebeuren.
2. Van openbaarheid naar privé. Het openleggen van de intimiteit is in.
3. Van autoriteit naar idool. Denk maar aan de Beckhams.
4. Van beleid naar evenement. Inderdaad, zelf in de hypergeseculariseerde media in Vlaanderen krijgen de Wereldjongerendagen veel aandacht,.
Is dit problematisch voor het gebruik van de massamedia bij de verkondiging van de Blijde Boodschap? Ik denk het niet. Uiteraard kan de evangelisering niet uitsluitend via die media gebeuren. Maar die media bieden ook buitengewone mogelijkheden die vroeger ondenkbaar waren.
Zoals steeds is de uitdaging om op efficiënte wijze gebruik te maken van de beschikbare middelen binnen de culturele context die zich aanbiedt: het doorlopende avontuur van de inculturatie.
1. De dynamiek van versnelling. De berichtgeving moet thans bijna onmiddellijk gebeuren.
2. Van openbaarheid naar privé. Het openleggen van de intimiteit is in.
3. Van autoriteit naar idool. Denk maar aan de Beckhams.
4. Van beleid naar evenement. Inderdaad, zelf in de hypergeseculariseerde media in Vlaanderen krijgen de Wereldjongerendagen veel aandacht,.
Is dit problematisch voor het gebruik van de massamedia bij de verkondiging van de Blijde Boodschap? Ik denk het niet. Uiteraard kan de evangelisering niet uitsluitend via die media gebeuren. Maar die media bieden ook buitengewone mogelijkheden die vroeger ondenkbaar waren.
Zoals steeds is de uitdaging om op efficiënte wijze gebruik te maken van de beschikbare middelen binnen de culturele context die zich aanbiedt: het doorlopende avontuur van de inculturatie.
Reacties