Suscipe


Gisteren gaf ik een voordracht over ignatiaanse spiritualiteit, aan de hand van het levensverhaal van Ignatius. Telkens opnieuw voel ik me aangesproken door die man. In het bijzonder door zijn Godsvertrouwen, in woord en daad.

Er werd me gevraagd om de avond te besluiten met een korte gebedstijd. Eerst heb ik de aanwezigen uitgenodigd om wat terug te blikken. Vervolgens hebben we samen het Suscipe gebeden. Voor mij het mooiste gebed van Ignatius, het gebed dat hem ten voeten uit tekent.

Neem, Heer, en aanvaard
heel mijn vrijheid,
mijn geheugen,
mijn verstand
en heel mijn wil,
alles wat ik heb en bezit.
U hebt het mij gegeven,
aan U, Heer, geef ik het terug.
Alles is van U,
beschik erover geheel volgens uw wil.
Geef dat ik U mag liefhebben,
die genade is mij genoeg.


Ignatius van Loyola

Reacties

Dries van ootegem zei…
Het gebed 'suscipe' doet me sterk denken ah. gebed v Charles de Foucauld: 'Vader,ik verlaat me op U' dat de fraterniteiten v Ch.de F.bidden.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De tenen van God (1/4)