Ben je klaar voor Kerstmis?


“Klaar voor Kerstmis?” vroeg mij de man die ik iedere dag in het station ontmoet. 

Ik dacht aan de lange lijst geschenkjes die ik nog moest kopen en aan mijn overladen agenda, vol met feestdagactiviteiten en afgesproken party ‘s, en ik schudde mijn hoofd. “Eigenlijk niet”, zei ik, en wij lachten. Wij begrepen elkaar.

In de trein schakelde ik mijn Ipod uit. Ik wou wat dieper over die vraag nadenken: “Ben ik klaar voor Kerstmis?” Dit keer dacht ik aan de echte betekenis van deze feestdag – Gods Zoon die naar de aarde komt, zijn verblijf  tussen ons neemt om ons de weg naar nieuw en eeuwig leven te wijzen. Opnieuw schudde ik mijn hoofd en mompelde tegen mezelf: “Eigenlijk niet.”

En toen beloofde ik dat ik van iedere geboden gelegenheid gebruik zou maken om mijn hart op de komst van het Christuskind in de wereld voor te bereiden – de wereld waarin jij en ik leven.
En ik ontdekte dat, als we weten waarop we ons voorbereiden, dan alles wat we op onze weg naar Kerstmis meemaken ons kan klaarmaken voor de komst van Christus; niet alleen 2000 jaar geleden, maar ook vandaag in ons gezin, onze families, onze werkplaats, waar we elkaar ook ontmoeten. Ontdekken we het Christuskind in ons midden, dan kunnen al die afleidingen van de decembermaand integendeel heilige ogenblikken worden.

Hebben we de goede instelling en het juiste perspectief op deze periode, dan  zal dit jou en je familie helpen alle buitensporigheden te vermijden die een bepaalde soort van kerstmisvoorbereiding tot een krankzinnig gedoe maken. John Shea zegt het zo: “Onze taak lijkt wel heel delicaat. We moeten leren hoe de kerstmisgewoontes en –tradities de Geest kunnen dienen.”

Kijk met nieuwe ogen naar sommige veeleisende decemberactiviteiten, met ogen die er ten volle naar uitkijken God te mogen ontdekken op ieder ogenblik van dit seizoen van hoop.

Tom McGrath

Reacties

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Dé tip van Paus Franciscus voor een geslaagd leven

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De tenen van God (1/4)