Zalige 40-dagentijd!



Vandaag begint de 40-dagentijd. Ik ben elk jaar blij als het weer zover is.

Het is goed dat de Kerkgemeenschap elk jaar ons oproept om gedurende 40 dagen bijzondere aandacht te hebben voor onze godsverbondenheid. De drie pijlers van de 40-dagentijd zijn complementair: gebed, soberheid en concrete daden van naastenliefde. Aan elke christen om hier een persoonlijke invulling aan te geven.

Bij het opleggen van het askruisje zegt de voorganger: “Gedenk, o mens, dat gij van stof gemaakt zijt en dat gij tot stof zult wederkeren.” Of nog: “ Bekeer u en geloof in de Blijde Boodschap”. Het eerste zinnetje kan wat luguber klinken. We zijn het niet gewoon om zo boud onze vergankelijkheid te horen benoemen. Het tweede is meer een uitnodiging die voortvloeit uit de eerste vaststelling.

Mogen de komende weken een tijd zijn van inkeer, van verdieping, van uitzuivering en, daardoorheen, van groeiende vreugde.

Zalige 40-dagentijd!

Reacties

Carla zei…
Dank u.
Truus van Dam zei…
Mijn dochter en ik zijn net uit de Aswoendag mis. Voorbereiden op het lijden van Christus een mooi begin van de vastentijd.
Anoniem zei…
Ik verlang naar Gods leiding; angstig voor wat het leven geeft; laat me uw liefde voelen. Als ik stil sta bij het leven houd me dan stevig vast. Ik weet dat er een einde komt, dat geeft niet als u maar bij me bent.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj