Hoe biechten?

Een lezer van dit blog vraagt hoe te biechten en hoe je je daar het best op kan voorbereiden.

Ik geef u hier wat goede raad van kardinaal Carlo Maria Martini sj, gewezen aartsbisschop van Milaan. De eerste tekst is in het Frans, de tweede tekst is in het Engels.

Waar biechten? De komende dagen zullen in heel wat parochies biechtvieringen worden gehouden. De beschikbare tijd voor het biechtgesprek dreigt dan wel kort te zijn. U kunt zich ook richten tot priesters-religieuzen. Aan een aantal SJ-huizen is een publieke kapel verbonden waar op regelmatige tijdstippen het sacrament van de biecht wordt aangeboden. Ook in abdijen is dit doorgaans mogelijk.

Reacties

Anoniem zei…
k' Ben student en eigenlijk een beetje toevallig op dit blog terechtgekomen. Ik sta te kijken dat de Jezuieten nog biecht horen. Zelf ben ik 6 jaar naar een Jezuietencollege geweest, maar meer dan je fouten op een papiertje schrijven en dit verbranden werd er niet gedaan!Jammer, zo'n 'biechtgesprek' had veel zinvoller geweest.
Welkom op dit blog! Wist je dat het vooral gelezen wordt in Leuven?!

Ja, er wordt nog gebiecht. Ook door jongeren trouwens. Ik zou zelf durven zeggen dat jonge christenen dit mooie sacrament opnieuw aan het ontdekken zijn.

Jammer dat je de kans niet kreeg in je collegetijd. Niet getreurd! De mooiste tijd van je leven ligt nog voor je. Ik wens je toe dat ook jij de genade van het sacrament van de verzoening mag leren smaken!

Nikolaas
cool guy zei…
Ik zit op kot in Leuven en er zijn daar keitoffe Jezuieten!Zelf heb ik les van een van hen. Hij woont met nog enkele andere Jezuieten-profs in de
Windmolenveldstraat,44.
Ge zijt daar zeker welkom,als ze tenminste thuis zijn.
Probeer het maar eens!
Beste coole Guy,

Weet je, toen ik een goede 20 jaar geleden zelf studeerde in Leuven, is voor mij het contact met de jezuïeten van de Windmolenveldstraat een heel belangrijke ervaring geweest om zelf ook de stap te kunnen zetten ...

Sindsdien ben ik er uiteraard vaak geweest en ken ik al de bewoners heel goed.


Het doet goed te horen dat nu, heel wat jaren later, de gemeenschap aldaar een uitstraling blijft hebben!

Hartelijke groeten,

Nikolaas

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen