Wat je van een bedrieger kan leren
Hieronder vind je mijn homilie voor deze zondag.
Vijfentwintigste zondag door het jaar, C : Amos 8,4-7 1 Timoteüs 2,1-8 Lucas 16,1-13
Mijn eerste taak als jezuïet is
internetpastoraat. Het wereldwijde web is
mijn tweede thuis geworden. Een thuis
omdat het voor mij een voorkeursplek is waar ik het Evangelie mag ontdekken en
op mijn beurt doorgeven. Het internet heeft ook schaduwzijden. Een daarvan is
dat het internet nooit vergeet. Het feit dat er thans zoveel schandalen aan het
licht komen, heeft hier mee te maken. Het internet is onverbiddelijk. Wat er
eenmaal op staat, kan je er nauwelijks vanaf krijgen.
Ik moest hieraan denken toen ik de lezing
uit Amos las. De profeet klaagt er de praktijken aan waarmee
kooplui arme mensen bedriegen. Geen
van hun daden zal Ik ooit vergeten!, horen we God zeggen. “Goed zo!”, was mijn spontane reactie. Onrechtvaardigheid moet
gestraft worden. Als ik hier echter even over nadenk, gaat mijn hevigheid
plaats maken voor onrust. Hemeltje, als God onze slechte daden nooit zou
vergeten … wat moet er dan van ons worden. Want, kwaad en bedrog zijn niet het
alleenrecht van de kooplui uit de 8ste eeuw voor Christus.
In de tweede lezing
geeft Paulus ons een heel andere boodschap: “onze Heiland wil dat alle mensen gered worden”. Dus ook de zondaars: die kooplui en wijzelf. Hoe
zit dat nu? Eerst krijgen we een verhaal over onverbiddelijke rechtvaardigheid.
En meteen daarna lijkt het alsof de spons er wordt over geveegd. Dit is toch
tegengesteld? Hoezo?
We weten het, de
christelijke openbaring gaat niet over zwart of wit. Het heilsplan van onze
Heer is subtiel en vol nuance. Neen, je moet geen christen worden als je
makkelijke antwoorden verlangt op de moeilijke vragen die het leven stelt. Niet
comfortabel. De evangelielezing
illustreert dit op een bijna aanstootgevende wijze. We hoorden er Jezus
de lof zingen van … een bedrieger. Inderdaad, Jezus spreekt lovende woorden
over een onrechtvaardige rentmeester.
Alsof dit niet volstaat, roept hij zijn toehoorders vervolgens op om zélf te
gaan handelen zoals die bedrieger. Wat
moet je hiermee?
Eerst iets over het
compliment dat Jezus geeft aan de rentmeester. Laat het duidelijk wezen. Jezus
prijst niet het bedrog op zich. Wel het feit dat die man “met overleg” handelde. Maw, dat hij op creatieve wijze zijn
hersenen gebruikte. Iets, zo vervolgt Jezus, dat de kinderen van de wereld meer
plegen te doen dan de kinderen van het licht. Lucide als Hij is, roept Jezus
ons christenen hier op zelf ook scherpzinnig en alert te zijn.
Ruimer gesteld, ons
geloof in Gods voorzienigheid mag geen
excuus zijn om op onze lauweren te rusten. Het ontslaat ons niet van onze eigen
verantwoordelijkheid om alle geoorloofde middelen in te zetten voor Gods Rijk. Ignatius
van Loyola stelt dan ook dat het net een teken is van geloof als je tot het
uiterste gaat in je inzet als mens. Gods genade sluit ons persoonlijk
initiatief en creativiteit niet uit. Gods handen zijn onze handen.
Vervolgens doet Jezus er
nog een schepje bovenop: Hij noemt het vrienden maken door middel van bedrieglijke
geldzaken een weg om uiteindelijk in de hemel te komen. Welke subtiele hint wil
de Meester van de wijsheid en de paradox
ons hiermee geven?
Vele hypotheses zijn
geformuleerd om aan deze bevreemdende uitnodiging zin te geven. Mogelijks horen we hier gewoon de mensenkenner en pedagoog die Jezus is. Hij weet dat het niet makkelijk
is om er zomaar, meteen, voor te kiezen Hem
te volgen. Er zijn zoveel andere paden die aantrekkelijker lijken. Geld lijkt
synoniem te zijn van geluk. In het centrum van de belangstelling staan smaakt
toch zo zoet. Het is vaak pas nadat een
mens een paar keer flink zijn hoofd heeft
gestoten tegen de muur van het materialisme of van de hoogmoed dat hij
effectief tot het inzicht kan komen dat het ware geluk niet daar ligt. Hetzelfde
geldt voor andere bekoringen. De beste leermeester is de persoonlijke ervaring,
die ons, met vallen en opstaan, doet groeien in wijsheid en bevalligheid. Zo
zitten wij in mekaar.
De pedagogie die Jezus
ons hier voorhoudt is realistisch. Het is maar als een mens zich waagt aan het
volle leven, risico’s durft te nemen en vervolgens ook bereid is te leren uit
zijn frustraties en mislukkingen, dat hij met kennis van zaken, steeds meer en
meer, zal kunnen kan kiezen voor het Evangelie van Jezus. Kijk naar mannen als
Augustinus, Franciscus van Assisi, Ignatius van Loyola of Charles de Foucault.
Zij hebben eerst van alle mogelijke pleziertjes geproefd vooraleer zij die
andere kwaliteit van vreugde die Jezus biedt naar waarde leerden schatten. Kijk
ook naar onze Paus die in het interview dat deze week verscheen in alle nederigheid
vertelt hoe hij geleerd heeft uit de fouten uit zijn jongere jaren.
Neen, Jezus pleit er
echt niet voor om alle opvoeding en regels over boord te gooien. Ook geeft Hij
ons geen vrijbrief om om het even wat te doen en om nu voortaan maar allen
mekaar te gaan bedriegen. Hij maakt wel duidelijk dat Gezel worden van Jezus niet
gaat over het blind navolgen van regeltjes. Het nodigt uit om onderscheidend en
liefdevol in het leven te staan. Om onze heerlijke vrijheid te benutten. Om te
leren uit onze ervaring. Om voortdurend te surfen tussen talrijke
spanningsvelden, ons verstand te gebruiken, om zo, beetje bij beetje, die
volheid van leven en vreugde te ontdekken waartoe God ons uitnodigt.
Zonder angst. Want wij weten dat de Heer met ons meegaat.
Ook op het internet trouwens!
Reacties
Alleen als Jezus met ons meegaat.
Ik vexht tegenb al die negatieve gevoelens. Ik ben nooit zo. Waaromn dan nu?
Alleen als Jezus met ons meegaat.
Ik vecht tegen al die negatieve gevoelens. Ik ben nooit zo. Waaromn dan nu?
Soms is "liegen" een goede daad (moest iedereen de waarheid zeggen over iedereen, dan zou iedereen in ruzie zijn met iedereen).(Uiteraard geen kwaad sprekenen en ingetogen blijven)
Maar dit is niet altijd zo; er zijn mensen die geen onderscheid kunnen/willen maken en maar blijven liegen; liegen wordt een gewoonte en oefening baart kunst.In de brief aan Titus 1:12 e.v. (inzake het geloof) zegt Paulus dat men de "onverbeterlijke" leugenaars streng moet terechtwijzen.