Zeven maal: wie is Hij?


Vandaag begint het Paastriduüm. 

Wie is Hij?

Eerst Witte Donderdag, het feest van de herdenking van de voetwassing en van de instelling van de Eucharistie.

Wie is Hij?

Wijlen medebroeder Luc Craye sj probeerde in zijn hertaling van de Zeven Zaligheden iets van uit te drukken van het antwoord op die vraag.

Wie is Hij? 



(Foto gemaakt in de kapel van de jezuïetengemeenschap van Brugge.)




Zalig
wie arm voor God staan
en zich niet sterk wanen zonder Hem.

Zalig
wie zachte moed opbrengen
en in geweldloos verzet durven treden.

Zalig
wie zonder bitterheid spijt ervaren
om de menselijke fouten.

Zalig
wie sterk voor gerechtigheid opkomen
niet voor zichzelf maar voor anderen.

Zalig
wie vergiffenis schenken
en de mens beminnen spijts zijn fouten.

Zalig
wie hun bedoelingen zuiver houden
en in hun streven zichzelf niet zoeken.

Zalig
wie trachten vrede te stichten
waar verdeeldheid of onenigheid woekert.

Zalig
wie om Christus vervolgd
uitgelachen en belasterd worden
omdat zij voor Hem getuigen.

Luc Craye sj

Reacties

Anoniem zei…
En zalig de mens die God werkelijk toestemming geeft zijn hele huis te verbouwen en geen kastdeuren of deuren van geheime kamers gesloten wil houden. Zalig wie niet langer tegen God zegt: daar blijft U voorlopig nog vanaf. Bijna alles wil ik geven. Maar dat ene wil ik nog houden, in dat ene wil ik nog niet aan mezelf sterven. Ik ervaar dat in mezelf: dat de opstandelingen zich in 1 stad hebben teruggetrokken en die stad met de moed der wanhoop maar met totale verbetenheid en woede verdedigen. Het is de laatste woestijnvesting die de boze geest nog in me heeft en waardoor hij macht houdt over heel mijn leven. De ork die God en mij van elkaar af houdt, belet dat wij kunnen samenkomen, voorgoed. Maar ik sta het de ork toe. Ik laat hem. Ik belijd...
En toch: zalig ik als ik de poorten open zet en de Verlosser werkelijk laat binnentreden en alles overnemen. Dat de vlag met het Lam fier wappert op de overheidsgebouwen. Victorie, Christus vincit. Want hoe zal Christus helemaal in mij kunnen opstaan als ik niet helemaal aan mezelf wil sterven? En hoe anders dan helemaal niet, zal Christus in mij opstaan als hij niet helemaal in mij kan opstaan? Want er bestaat geen halve Christus of half bovennatuurlijk leven. Hij zegt het zelf al: voor of tegen, verzamelen of verstrooien, ook in onszelf. Alles of niets. Wie zijn leven niet wil verliezen, helemaal, zal het niet kunnen behouden. Ik ervaar het. Pasen blijft ver en onbereikbaar zolang ik om Golgotha heen blijf rommelen in de hoop dat ik God kan manipuleren. Maar God schaakt altijd beter, ook Hij is geen robot.

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)