Nikolaas in de spreekstoel (1/4)



Onlangs werd ik geïnterviewd door Dirk Leestmans,  journalist bij de VRT Nieuwsdienst. Het interview werd gepubliceerd op 24 april 2013 in de juristenkrant. U vindt het hier terug, in vier afleveringen.

‘Mocht je als christen voor de rechtbank gedaagd worden, zou er dan voldoende bewijsmateriaal zijn om je te veroordelen?’ Nikolaas Sintobin, jezuïet en voormalig advocaat, heeft zijn twijfels. ‘Het grote probleem van het christendom is dat we zodanig verburgerlijkt zijn en zoveel compromissen gesloten hebben, dat de spoeling extreem dun geworden is. Er zal dus weinig bewijs zijn om ons te veroordelen voor een dergelijk tribunaal.’ Een gesprek over de kerk, gewonnen geloof in God en verloren vertrouwen in de rechtsstaat. ‘Recht mag geen middel worden om onrechtvaardigheid te organiseren.’ 

'Ik kom uit een juristenfamilie. Mijn vader was notaris. Onbekend was de rechtenstudie me dus niet. Wat ik precies wou doen, wist ik op m’n 18de niet maar de studie leek me interessant. En achteraf beschouwd heb ik daar nog geen minuut spijt van gehad.’

‘Ik leerde vooral een bepaalde denkmethode die me toelaat op een bepaalde manier naar de werkelijkheid te kijken. Noem het een juridische bril. Het is een erg bruikbare bril, niet de enige maar wel een werkzame, die me toelaat problemen op te lossen en standpunten in te nemen. Het juridische denken verschaft eenduidigheid, structuur en helderheid.’

Na vijf jaar rechten studeert Nikolaas Sintobin nog een jaar financiële economie. ‘Vooral omdat ik eigenlijk nog niet goed wist wat ik wou doen in het professionele leven.’ Sintobin krijgt een aanbieding om aan de K.U. Leuven assistent te worden aan het Instituut voor famiaal vermogensrecht. Via de universiteit kwam hij in contact met het toenmalige advocatenkantoor Simon&Simon, thans Stibbe. Daar wordt hij medewerker van Ludovic de Gryse, advocaat bij het Hof van Cassatie. ‘Gedurende twee jaar deed ik als advocaat enkel cassatiedossiers. Geen pleitwerk, wel studiewerk. Ik deed het heel graag. In boeken wurmen en dan in de stilte van je bureau nadenken.’ Monnikenwerk dus eigenlijk. Het woord is niet gek gekozen zo blijkt.

Sintobin verblijft in Leuven in het jezuïetenhuis in de Tiensestraat. Dat had een reden. ‘Ik was weliswaar een praktiserend christen maar echt veel vorming kreeg ik niet. Dat ervoer ik als een gemis.’ Maar er was nog iets. Toen hij nog in Gent studeerde had Sintobin vooral veel vrijzinnige vrienden. ‘Sommigen zelfs uitgesproken antiklerikaal.’ Een van die vrienden was ene Johan Vande Lanotte, op dat moment assistent. ‘Op een dag zei hij me: Nikolaas, over een jaar sta jij aan onze kant. Ik voelde dat hij een punt had. In de discussies was ik onvoldoende gewapend om hen van weerwoord te dienen. Mijn repliek beperkte zich slechts tot algemeenheden. Mijn geloof was te weinig gebaseerd op een persoonlijke ervaring. Er was iets meer, iets anders, maar dat andere kende ik niet of nauwelijks.’     

Reacties

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen