Goddelijke handleiding om tot rust te komen
Onderstaande homilie heb ik gemaakt voor de vieringen van dit WE in onze Krijtbergkerk.
Veertiende zondag door het
jaar
Zacharia 9,9-10 Romeinen
8,9.11-13 Matteüs 11,25-30
We zijn de vakantieperiode ingegaan. Voor
sommigen zal die vakantie zich gewoon thuis afspelen. Anderen trekken er op
uit. Dichtbij. Of ver weg. Wat verlangen wij voor de vakantie? We willen ons
ontpannen. Wat ontspant ons? Schoonheid, avontuur, familie, natuur, sport,
muziek, vrienden, andere dingen doen, weg van de dagdagelijkse drukte, lezen,
slapen, wandelen, lekker eten … Voor elk
van ons zullen de accenten en de concrete vorm verschillend zijn. Maar is het
niet zo dat onder al datgene dat we voor onze vakantie verlangen, er min of
meer hetzelfde schuilgaat? Iets van loslaten,
de zorgen even achter ons laten, open komen voor iets anders, dat ons meer bij
onszelf kan brengen, en daardoor nieuwe kracht en inspiratie kan geven voor het
nieuwe werkjaar. Vacantie komt van het Latijnse werkwoord “vacare”: leeg worden,
leeg zijn. Maar waarom leeg worden? Hoe leeg worden? En wat doen met die leegte?
De lezingen die we net hoorden geven ons heel
wat toelichting bij deze vraag, die uiteraard veel ruimer geldt dan enkel maar
in de vakantietijd.
Zacharia profeteert dat God vrede wil schenken aan de volken. En
Jezus, in het Evangelie volgens Matteüs,
belooft rust voor onze ziel: vrede en
rust. Ik vermoed dat de meesten onder ons wel zouden willen tekenen voor een
vakantietijd van vrede en rust voor
de ziel.
De Bijbellezingen van vandaag doen niet enkel
die algemene belofte. Ze geven ons ook concrete aanwijzingen over hoe dit best
kan geschieden.
In zijn brief aan de Romeinen geeft Paulus ons de basisrichting aan. Neen,
die rust en die vrede zijn niet in de eerste plaats de beloning voor eigen
verdienste. Het is niet vooral het resultaat
van ascese of van subtiele meditatie- of relaxatietechnieken. Ook al
kunnen die soms helpen. We krijgen die rust en die vrede omdat de Geest van God in ons komt wonen zegt Paulus. Het wordt ons, met andere
woorden, in de eerste plaats gegeven. Zo maar. Gratuit. Het is een geschenk dat
we krijgen doorheen onze verbondenheid met Jezus. Het gaat over de Geest van Jezus. Jezus is de
bemiddelaar tussen die goddelijke rust en vrede en onze eigen persoon.
De volgende vraag is dan uiteraard hoe wij
tot bij Jezus kunnen komen. Hoe we kunnen toelaten dat Hij ons voert naar die
rust en die vrede voor onze ziel. En hier geeft Jezus ons een heel duidelijk,
en behoorlijk confronterend antwoord op.
Eerst
zegt Hij wat niet de bevoorrechte weg is: “Ik prijs U, Vader, Heer
van hemel en aarde, omdat deze dingen verborgen gehouden hebt voor wijzen en
verstandigen, maar ze hebt geopenbaard aan kinderen”. Hoe hoog ook
aangeschreven, wijsheid en verstand zijn niet de bevoorrechte weg. Theologie,
exegese en diepe inzichten, hoe verrijkend ook, komen niet op de eerste plaats
als het erover gaat om die goddelijke rust en vrede te ontvangen.
Vervolgens zegt Jezus waar het wel op
aankomt: “Neemt mijn juk op uw schouders en leert van Mij: Ik ben zachtmoedig en
nederig van hart; Jezus noemt dus zachtheid
en nederigheid als bevoorrechte weg naar rust en vrede.
Laat me, om te eindigen, nog
even inzoomen op die nederigheid, dé houding van Jezus bij uitstek. Nederigheid
heeft te maken met gehoorzaamheid. Met ontvankelijkheid. Met durven je eigen
willetje los te laten om in de gebeurtenissen van het leven Gods aanwezigheid
op het spoor te komen. Nederigheid is geen uitnodiging tot slaafse onderwerping
of passief ondergaan. Wel om te durven receptief te zijn voor Gods genade, ook
als ze zich anders en elders aanbiedt dan we gehoopt hadden. Nederigheid, met
andere woorden, is de houding die het mogelijk maakt dat Gods verlangen voor
ons ten volle kan gerealiseerd worden.
Beste broeders en zusters, ik
wens ons graag een heerlijke vakantie toe. Dat ons vacare een vacare Deo mag
worden: een open komen, een vrij worden, een leeg worden om ons te laten vervullen
door Gods aanwezigheid en de rust en vrede die Hij ons verlangt te geven.
Reacties
Met deze woorden, intentie, en plaatje is makkelijk God aanwezigheid ervaren.
http://www.tc.umn.edu/~parkx032/XP226.html
En die man was nota bene atheïst. Het zal wel aan mij liggen :-)