Gevoelens: er wordt veel over gesproken maar weinig mee gedaan


Tien tips om te leren uit je gevoelens (1/10)

Deze tips van Nikolaas Sintobin sj zijn geïnspireerd door de onderscheidingskunst van Ignatius.

Neem je gevoelens ernstig. Veel mensen vegen zomaar hun gevoelens van tafel als het wat spannend wordt. Als het gaat over belangrijke aangelegenheden lijkt alleen de ratio betrouwbaar. Ten onrechte. Ook dan blijft het hart een belangrijke informatiebron voor je diepste verlangen. Besteed hierbij niet enkel aandacht aan sterke gevoelsbewegingen. Die zijn uitzonderlijk. Vaak blijken subtiele, soms nauwelijks merkbare gevoelens uiteindelijk belangrijker. Je leven is er namelijk vol van. Zij kunnen je helpen om scherper te zien wat je dag in dag uit gelukkig dan wel ongelukkig maakt.

Dit citaat komt uit: 

Nikolaas Sintobin, Leven met Ignatius, Meinema/Averbode, 2015, 96 pagina's, 14,5€

Reacties

Anoniem zei…
Zo mooi Nikolaas. Waarvoor hartelijk dank. Sublieme inspiratie
Anoniem zei…
Het lezen van het boek " Vertrouw op je gevoel", heeft deze beweging in mij op gang gebracht. Heel geleidelijk voel ik de effecten van stil waarnemen en in geloof vertrouwen op mijn gevoel. Het vraagt aandacht, oefening, tijd, soms even (ver)dwalen. Maar dan kan met al snel de realisatie: dit voelt niet goed! Dan beweeg ik graag weer naar mijn leerweg om het onderscheiden eigen te maken! Heel dankbaar voel ik mij!
Truus zei…
Ben heel bang voor een operatie de arts heeft mij wel overtuigt dat alles goed komt ,maar mijn gevoel is vooral angst.
Cecilia zei…
Ik geef veel aandacht aan mijn gevoelens, dat geeft zelfkennis. Ik leer zien waar ze vandaan komen en wat ze op DAT moment opkomen, dan kan het leerrijk zijn. Dank!

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Nikolaas Sintobin: "Ik weet niet of God bestaat"

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Omgaan met (soms misselijk makende) zwakheden van aan jou toevertrouwde mensen - Ignatiaans leiderschap (5/10)