Karl Rahner sj in de clinch met een journalist die beweerde nooit een godservaring te hebben gehad



Tijdens een radio-interview zei een journalist aan Karl Rahner sj dat hij nooit een godservaring had gehad. Rahner had zijn antwoord meteen klaar.

“Ik geloof u niet. Ik kan het hier gewoon niet mee eens zijn. Het kan best zijn dat u nooit een godservaring gehad heeft die u als dusdanig benoemd heeft. Maar u heeft zeker ooit, mogelijks zelf nu, een godservaring gehad. Ik ben er trouwens van overtuigd dat dit geldt voor elke mens.”

Rahner wilde gerust toegeven dat het bijna altijd moeilijk is om zo’n godservaring te omschrijven. “Er zijn heel wat dingen die moeilijk zijn om uit te drukken of om over na te denken: liefde, trouw, diep verlangen, echte verantwoordelijkheid … Als we erover willen spreken, beginnen we vaak te stamelen. We vinden dat onze woorden vreemd klinken, ontoereikend zijn, enkel maar voorlopig. Maar dit wil helemaal niet zeggen dat je geen ervaringen van trouw, verantwoordelijkheid, vreugde, waarheid, liefde … hebt gehad. Met de godservaring is het niet anders.”

Reacties

Anoniem zei…
en waaraan herken je een godservaring dan?
Lode zei…
Mijn grootse dagelijkse Godservaring is mijn meer dan 60 jaar liefdevol samenzijn met de partner. Liefde die meegaat na dit aards bestaan.
Het verlangen naar lijkt mij al een bevestiging.Gewoon naar Hemniet om iets.
Harald zei…
Na bijna een leven lang atheïst te zijn geweest vroeg ik ooit, in wanhoop en pijn, lijdend aan een chronische aandoening, de Heer om hulp. Ik kon nergens anders meer heen. Meteen daarop overstroomde me een diepe warmte, een intens geluksgevoel, en verdween de pijn abrupt! Om nooit meer terug te komen. Wat je noemt een Godservaring. En ja, dat atheïsme was wel over. Maar hoe verder, na zo’n ervaring? Vragen…

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)