Waarom Lucifer (ook) de naam van de duivel is (7/8)


-->

In het najaar van 2016 hield ik in het kader van “Bruisende Kerk”, een congres voor jonge katholieken in Gouda, een inleiding met als titel: “Meer houden van de Kerk: in de leer bij Ignatius van Loyola en Lucifer.” Hier volgen enkele uittreksels. 7/8


     Het luciferprincipe

Een tweede tip gaat over hoe je heikele punten over de Kerk ter sprake kan brengen bij de betrokkenen. De voorkeursoptie voor dankbaarheid is immers geen vrijgeleide voor leugen. Wie echt houdt van de Kerk durft haar te confronteren met haar schaduwzijden. Maar hoe doe je dat best? Hier wil ik iets zeggen over het luciferprincipe.

De etymologie van lucifer is eenvoudig. Lux (licht) en ferre (dragen). Lucifer is de lichtdrager, diegene die het licht aanreikt, het licht van de waarheid. In het Nieuwe Testament verwijzen licht en waarheid doorgaans naar Jezus. Maar Lucifer is ook een naam van de duivel. Is aanreiken van het licht van de waarheid dan duivels?

Wat verstaan we echter onder waarheid. Waarheid is meer dan een opsomming van feiten. Waarheid, in de bijbelse betekenis, heeft steeds iets te maken met relatie: van liefde, respect, vertrouwen ...

Hier ligt het verschil met Lucifer. Lucifer, de duivel, spreekt de waarheid, kurkdroog en staalhard. Hij plaatst ze onder zo’n keihard neonlicht dat het ondraaglijk is om aan te zien. Hij confronteert de mens met zijn fouten, zonder enig perspectief op heling of vergeving. En dan wordt die confrontatie duivels … Een andere bijbelse naam voor de duivel is aanklager. De duivel klaagt aan. Terecht. Er is niets tegen in te brengen. Dat maakt zijn aanklacht zo destructief. En dat is precies de bedoeling.

-->

Reacties

Liang Oei zei…
Heel mooi uitgelegd.

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj