Over de grootste daad van mededogen


Luisteren naar een andere persoon zou wel eens de grootste daad van mededogen kunnen zijn die je kunt verrichten. Het is de makkelijkste weg om iemand van harte welkom te heten. Als ik luister ga ik in op een uitnodiging deel te worden van het levensverhaal van iemand. Ik zeg: “Ja, jouw verhaal is belangrijk en moet gehoord worden. Ik verlang je verhaal tot een deel van het mijne te maken.”

Maar, al te vaak merk ik dat ik mensen afwijs. Ik ben te druk bezig. Het zou kunnen dat ik niet graag hoor wat ik te horen krijg: hun verhaal kwetst mijn gevoeligheid. Wanneer ik iemands verhaal afwijs, wijs ik hem of haar af. Door hen te miskennen beroof ik hen van hun waardigheid.

Stel je eens voor hoe de heilige Scholastica zich gevoeld moet hebben. Zij had genoten van haar gesprek met broeder Benedictus – die ze slechts een keer in het jaar ontmoette – en zij vroeg hem te blijven overnachten zodat zij hun gesprek konden voortzetten. Hij weigerde en zei dat de Regel het verbood. Benedictus miskende haar verhaal, dat in feite zijn verhaal was, een verhaal over hoeveel hij voor haar betekende. Maar God miskende haar niet.

Een woeste storm brak die nacht uit en verhinderde Benedictus weg te gaan. God miskent ons nooit. En, vermits wij gemaakt zijn naar zijn beeld en gelijkenis – en als wij Christus moeten navolgen - worden wij geroepen om naar anderen te luisteren.

Bob Burnham

Reacties

Anoniem zei…
In een tijd waarin in ieders eigen gelijk naar elkaar toegeschreeuwd word, een waardevolle les voor ons allen( inclusief mezelf)
Carla zei…
Som heb je tijd nodig om iets te laten bezinken, het gaat regelmatig vanzelf om snel te reageren vanuit wat je op dat moment voelt. Op zich kun je ook daar uit leren. Onderzoeken wat je lastig vindt geeft inzicht en dat weer onder woorden brengen schept ruimte - mededogen voor jezelf en de ander brengt liefde voort. We blijven oefenen.
e.harland-hazebroek zei…
Een van mijn weinige deugden: de telefoon niet laten rinkelen maar altijd beantwoorden. Benaderbaar zijn.
Wat ik daar a denk is van een lagere prijsklasse...
Truus van Dam zei…
Proberen tijd te maken voor ieder mens , zeker in deze tijd. Per mail of per telefoon.

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)