Ignatius van Loyola over mensen die omgekeerd te werk gaan


Onderstaand citaat verschijnt vandaag op www.gewijderuimte.org

Ignatius zegt dat mensen vaak omgekeerd beslissingen nemen. Ze zeggen: “Ik wil dit doen. Hoe kan ik dit doen en God ook nog loven, eerbiedigen en dienen? Hoe ga ik handig om met de middelen om mijn doel te bereiken?”

Ignatius zegt dat we in plaats daarvan met het doel moeten beginnen en dat is een leerling van Jezus zijn. Anders gezegd: “Wat betekent het voor mij om lief te hebben zoals Jezus liefhad?”

De meest uitdagende regel in de hele Schrift is: “Heb elkaar lief zoals ik jullie heb liefgehad." Kun je je een grotere uitdaging voorstellen? De Gulden Regel (d.w.z. behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden) is in vergelijking hiermee een fluitje van een cent. Deze liefde vol altruïsme en zelfopoffering, dat is ons doel.

Ignatius wil dat we eerst nadenken over waarom we hier zijn en wat het doel van ons leven is en binnen dat kader kiezen we vervolgens de beste manier om er te komen.


Gerald M. Fagin sj

Reacties

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj