Zou God een marsmannetje kunnen zijn? Antwoord van jezuïet astrofysicus George Coyne sj (3/3)




Als priester en astronoom bewoog George Coyne sj (+ 2020) zich zowel in de wereld van het geloof als in die van de wetenschap. De emeritus-directeur van het Vaticaanse Observatorium ziet geen conflict tussen wetenschappelijke en religieuze kennis. In een interview mijmert George Coyne sj over diverse aspecten van de verhouding tussen geloof en wetenschap. Ik selecteerde enkele passages voor u.


Vraag: Is er iets speciaals aan ons in dit enorme universum?

George Coyne sj: We zijn heel speciaal voor God, en daar is geen twijfel over mogelijk. Ik bedoel, God heeft zijn enige Zoon naar ons gezonden. Bijzonder zijn in de betekenis van een onderdeeltje zijn van het heelal is één ding, maar iets anders is het om speciaal te zijn in de zin van de religieuze geschiedenis kennen en leven vanuit een gelovige visie. Maar het blijft een uitdaging.

Als we puur materiële objecten in het heelal zouden zijn, dan zou het moeilijk zijn voor mij als wetenschapper om te verdedigen dat we speciaal zijn. Onze geschiedenis van menselijke beschaving maakt ons zeker bijzonder. Maar wat als er daar buiten in het heelal een andere beschaving is, intelligent en spiritueel, die een speciale relatie met God heeft? Wat zou dat doen met ons?

Ik laat dat over aan de theologen. Maar zou God zijn eniggeboren Zoon, waarachtig God en waarachtig mens, kunnen sturen om ware God en waar marsmannetje, of wat ook maar, te worden? Ik zou dat heel moeilijk te accepteren vinden, maar ik kan het niet uitsluiten. Ik weet niet genoeg om het uit te sluiten, en ik kan God niet inperken.

Dit begint op science fiction te lijken, maar als God uiteindelijk besluit een andere spirituele beschaving op een heel bijzondere manier te behandelen, zou dat afbreuk doen aan zijn heel speciale behandeling van ons, hoe hij ook met die anderen zou omgaan?

Ik kom uit een gezin van tien kinderen. Wanneer mijn moeder besluit een nieuwe broek voor me te kopen, maakt dat mijn broer minder bijzonder voor mijn moeder? Ik kan me niet voorstellen dat het ontdekken van een intelligente, spirituele beschaving van wie God houdt op zijn speciale manier afbreuk zou doen aan Gods liefde voor ons.

Reacties

Anoniem zei…
De zin en de onzin van het leven roept vele vragen op. Leven en dood zijn met elkaar verweven wat we niet weten kan nog komen. Hoe bereik je vrede op aarde en hoe laat je onnodige verkwisting ter eigen behoefte uit de wereld gaan is een gewetensvraag. Onze fantasie kan ver gaan en neemt van alles aan.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen