Waarom krijgt Paus Franciscus zo’n heftige binnenkerkelijke kritiek ?
Alle moderne pausen kregen te maken met
kritiek uit eigen rangen. Zowel van behoudsgezinde als van vooruitstrevende
gelovigen – wat die woorden vandaag ook mogen betekenen. Bijzonder bij
Franciscus is de hevigheid van die kritiek. Ik zie vijf
redenen voor die heftigheid.
1. Verwarring?
Franciscus zou verwarring zaaien. Als voorbeeld
wordt vaak genoemd zijn niet antwoorden op
de vraag van vier kardinalen omtrent “dubia” (twijfels), volgens hen ontstaan door de
exhortatio “Amoris laetitia”. Ze wensten een “ja” of “neen” antwoord op precieze
vragen. Wil het schoentje nu net daar knellen. Voor Franciscus is in veel
situaties een ja- of neen-antwoord gewoon niet mogelijk. De complexe
mensenwerkelijkheid laat zich immers vaak niet vatten in wit/zwart-antwoorden. Franciscus
nodigt eerder uit om in elke concrete situatie te onderscheiden. Dit kan een
onveiligheidsgevoel met zich brengen. Het is de prijs die moet betaald worden
opdat Gods barmhartigheid ook in onze tijd het laatste woord kan hebben.
2. Anticlericalisme
Franciscus herinnert bisschoppen, priesters en
religieuzen er steeds weer aan dat zij ten dienste dienen te staan van Gods
volk en niet omgekeerd. Hij deinst er niet voor terug de reële misbruiken aan
te klagen van kerkelijke gezagsdragers die ertoe neigen zichzelf en het systeem
centraal te stellen, eerder dan de Blijde Boodschap van Jezus. De hardheid van deze
aanklachten kan pijn doen. Zijn uitvoerige terreinervaring als gewezen
aartsbisschop maakt dat Franciscus precies weet waarover het gaat. Ook de
wetenschap dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken. In die zin is
Franciscus, ook naar eigen zeggen, inderdaad antiklerikaal.
3. Oecumenische
ingesteldheid
In een vraaggesprek met la Repubblica in 2013
zei Franciscus dat hij gelooft in God, niet in een katholieke God. De
oecumenische dynamiek is met Franciscus in een ongekende stroomversnelling
geraakt. Hij lijkt te menen dat de verdeeldheid van de christenen een
voorbijgestreefd historisch gegeven is en dat alles dient gedaan te worden om
te komen tot verzoening. Voor katholieken die menen dat het heil enkel te
vinden is binnen de muren van de
Katholieke Kerk is dit hoogst problematisch.
4. Opentrekken
van pro-life
Binnen de Katholieke Kerk namen vragen rond
seksualiteit en levensbegin en -einde de voorbije jaren veel plaats in. Franciscus
is zelf bepaald niet soft in deze dossiers. Hij kiest er echter voor om voortaan
onder de pro-life noemer ook thema’s als
vluchtelingen, ecologie, bejaarden of de excessen van het wereldwijde liberale
kapitalisme op te nemen. Ook die raken aan de Blijde Boodschap van het leven. Dit
wordt hem niet in dank afgenomen door groepen die menen dat de paus hiermee de
politieke toer opgaat en zijn bevoegdheid te buiten gaat.
5. Open
debat: een moeizaam leerproces
Het binnenkerkelijk debat is in het Franciscus-tijdperk
ongemeen intens. In sommige kringen is het zonder meer brutaal als het gaat
over paus Franciscus. Het is een paradox dat het net Franciscus is die zijn
medegelovigen tot vrije meningsuiting aanmoedigt. Die traditie was binnen de
Katholieke Kerk op een erg laag pitje komen te staan. Dat je van mening kan
verschillen met de paus en dit op een respectvolle wijze kan verwoorden is voor
een aantal katholieken blijkbaar een moeizaam leerproces.
Tot slot, is de heftigheid van deze kritieken
een reden om ongerust te zijn? Ik meen van niet. Het bewijst dat de eigen
klemtonen van Franciscus meer zijn dan mooie woorden. Omdat ze meer en meer
daadwerkelijk impact krijgen op het leven van de Kerk roepen ze zo’n weerstand
op. Het is gewoon een wet van Meden en Perzen dat hervorming leidt tot
weerstand. In de mate dat de Geest waait doorheen zijn Kerk legt Hij
“ongeordende gehechtheden” bloot. De geschiedenis van de Kerk is er nu eenmaal
een van voortdurende bekering.
Nikolaas
Sintobin sj
Reacties
Al iedere keer geeft het achteraf veel verwarring op.
nicolaas