De Vasten: Ramadan van de christenen?



Vandaag begint voor de christenen de Veertigdagendagentijd, vaak de “Vasten” genoemd. Deze liturgische periode wint geleidelijk opnieuw aan belang bij de christenen. Ook in de media. De zichtbare aanwezigheid van de islam in onze landen, en dus ook van de Ramadan, is hier zeker niet vreemd aan.

Vaak worden Vasten en Ramadan als min of meer identiek voorgesteld. Toch is hun betekenis erg verschillend.

Ze hebben weliswaar punten gemeen: het is een periode van vasten, gebed, solidariteit en, ten gronde, van bekering en terugkeer tot God.

Maar hun betekenis is heel verschillend. De Veertigdagentijd is een voorbereiding van het Paasfeest en herdenking van de 40 jaar die de Hebreeën in de woestijn hebben doorgebracht en de veertig dagen van Jezus in de woestijn. De Ramadan is noch de voorbereiding van een feest, noch de herdenking van een gebeurtenis. De Ramadan is een maand van vasten, zonder meer.

Komt daarbij dat de het soort vasten heel verschillend is. Voor de christenen was het vasten in de strikte zin van het woord vroeger heel belangrijk. Vandaag veel minder. De nadruk ligt in de eerste plaats op de inwendige bekering en op de solidariteit.

De moslims vasten op een heel strikte wijze. Voor hen is het een van de belangrijkste manieren om hun toebehoren tot de moslimgemeenschap en hun trouw aan de wet van God vorm te geven.



Reacties

Anoniem zei…
Dank voor de uitleg. Ik heb 2 boeken bij de bieb gereserveerd omdat ik meer over de ramadan wil weten. Met name hoe dat zich verhoudt met de vastentijd voor Pasen.
Anoniem zei…
Mij interesseert dat ook. Welke boeken hebt u gereserveerd? Een mogelijke link van Ramadan met Pasen.
Een aanvulling bij bovenstaande uitspraak over de ramadan. De ramadan mag dan geen voorbereiding zijn op een feest, de moslims sluiten deze intense periode wel af met de mooie traditie van het Suikerfeest. Verder herinneren de moslims zich in deze periode wel degelijk aan 'een gebeurtenis'. Nl. het feit dat de profeet Mohammed zich tijdens deze maand terug trok in de grot Hira om er te mediteren. De 27ste dag van deze maand herinnert aan zijn eerste openbaring (-> Koran)

Meest gelezen

Waarom zoveel mensen aanstoot nemen aan de Kerk

Drie maal drie tips voor een intense 40-dagentijd

Boodschap voor mensen die zichzelf voor goede christenen houden