Wat te doen als mensen bij jou op bezoek komen om hun tijd te verdoen ...



Wanneer mensen op bezoek komen bij jou om hun tijd te verdoen, spreek dan met hen over de dood, het oordeel en andere gelijkaardige ernstige onderwerpen. 

Op deze manier zal  je hun aandacht trekken, ook al proberen ze niet te luisteren. En zowel jij als die mensen zullen er voordeel uit halen.  Ofwel gaan ze gesticht weg, ofwel zullen ze er zich van onthouden om in de toekomst nog je tijd te verpatsen.

Ignatius van Loyola

Reacties

Anoniem zei…
Ik wil niet oordelen over de (dikwijls voor mij onbekende) reden van het 'bezoek' van mijn gast. Misschien heeft mijn bezoeker wel degelijk nood aan een gesprek over koetjes en kalfjes en vraagt hij/zij niet meer dan aandacht en een luisterend oor. Ik zou zeker geen 'ernstige' onderwerpen ter sprake brengen !
Is het niet beter uit te gaan van de houding 'eenieder te dienen en te ontvangen als ware het Christus zelf' ?
Anoniem zei…
Als het echt,niet gaat, dan maak ik het hen liever fysisch onkomfortabel (t° , slechte stoel,,...) dan geestelijk; en antwoord ik niet tenzij met ja, neen, hum.... (Guy)
Hoet Ingrid zei…
Persoonlijk vind ik deze uitspraak prachtig.
Natuurlijk moeten we open staan voor deze mensen die ons nodig hebben of nood hebben aan een babbel.Natuurlijk moet het niet steeds over hoogverheven onderwerpen gaan zoals de dood.
Het gaat erover dat we als Christenen de diepte niet moeten schuwen als is dat in onze maatschappij niet "cool".
Een gesprek over de doöd belangt ons allen aan maar je moet er durven over praten als het past.
Je kan hier ook mensen mee helpen.

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj