Wat christenen kunnen leren over hoe marketingjongens het Kerstfeest voorbereiden
Deze vreugdevolle boodschap hangt te schitteren op tweehonderd meter van ons huis in Amsterdam, aan het begin van de Heiligeweg: koop zonder ophouden. Kerst en oudejaar voorbereiden doe je door zonder ophouden te kopen en te consumeren.
Je kan hier allerhande gedachten bij hebben. Maar je kan niet ontkennen dat die marketinglui het Kerstfeest ernstig nemen. Meer dan waarschijnlijk hebben zij daar andere motieven voor dan wat christenen daarbij kunnen bedenken.
Bij mij deed het een wat confronterende vraag naar boven komen? Bereid ik het Kerstfeest non stop voor? Wat doe ik deze dagen om mezelf en anderen te helpen om dat onwaarschijnlijke Kerstfeest echt toe te laten in mijn hart en mijn ziel?
God die beslist om mens te worden. De oneindige Schepper die helemaal aanwezig wordt in het meest kwetsbare menselijk wezen. God die ervoor kiest om alles wat ons mensen eigen is te delen, vreugde én pijn, grootheid én kleinheid.
Misschien kan ik nog een tandje bijsteken ...
Reacties
Daarnaast vertelt het.kerststalletje waar het om gaat en 2 lichtjes, nog 2 weken te gaan.
Zo vragen ze niet: wat is het vandaag eigenlijk, Zaterdag? Nee Zondag en de winkels zijn Maandag ook open.
Dat is een van de reden dat mensen niet in de kerk zitten. Het klinkt bekrompen, maar vluchten uit de eenzaamheid wordt gedaan winkelend, al helpt het maar voor kort.