Wat christenen kunnen leren over hoe marketingjongens het Kerstfeest voorbereiden


Deze vreugdevolle boodschap hangt te schitteren op tweehonderd meter van ons huis in Amsterdam, aan het begin van de Heiligeweg: koop zonder ophouden. Kerst en oudejaar voorbereiden doe je door zonder ophouden te kopen en te consumeren.

Je kan hier allerhande gedachten bij hebben. Maar je kan niet ontkennen dat die marketinglui het Kerstfeest ernstig nemen. Meer dan waarschijnlijk hebben zij daar andere motieven voor dan wat christenen  daarbij kunnen bedenken.

Bij mij deed het een wat confronterende vraag naar boven komen? Bereid ik het Kerstfeest non stop voor? Wat doe ik deze dagen om mezelf en anderen te helpen om dat onwaarschijnlijke Kerstfeest echt toe te laten in mijn hart en mijn ziel?

God die beslist om mens te worden. De oneindige Schepper die helemaal aanwezig wordt in het meest kwetsbare menselijk wezen.  God die ervoor kiest om alles wat ons mensen eigen is te delen, vreugde én pijn, grootheid én kleinheid.

Misschien kan ik nog een tandje bijsteken ...

Reacties

Anoniem zei…
De advent tijd geeft aan wat er allemaal te doen is en daar speel ik op in met engelen gezang, een luisterend oor . De kerstlamojes met het stalletje in huis geeft een sferisch geheel. Tweede advent Zondag!
Truus van Dam zei…
Voor mij is het Kerstfeest de geboorte van Jezus en ik vind al die marketing er om heen verschrikkelijk, probeer dit zoveel mogelijk te mijden.Vandaag de tweede adventskaars in de Mis ontstoken.Een fijne voorbereidings tijd.Wij hebben wel een dag alle kinderen en kleinkinderen te eten 1e Kerstdag en de tweede dag gaan we zelf uit eten omdat ik het anders te druk vind. Op kerstavond om 10 uur zing ik de nachtmis , is mooi ook omdat het dan donker is. Onze kleinkinderen krijgen ook wel chocolade en een cadeau of boekenbon maar geen abnormale cadeautjes en onze kinderen krijgen niets voor hun is het etentje. Ik heb een hekel om door de stad te lopen , het aanprijzen van dingen die je niet nodig hebt , ik vind het verschrikkelijk. Wij zijn op 10 december getrouwd midden in deze tijd realiseer ik me sinds een paar jaar.Maar dat is niet anders dan doen we samen wel iets leuks.
Met beperkte versiering breng je anderen in de kerstsfeer, uit het lege eenzame gevoel.
Daarnaast vertelt het.kerststalletje waar het om gaat en 2 lichtjes, nog 2 weken te gaan.
Zo vragen ze niet: wat is het vandaag eigenlijk, Zaterdag? Nee Zondag en de winkels zijn Maandag ook open.
Dat is een van de reden dat mensen niet in de kerk zitten. Het klinkt bekrompen, maar vluchten uit de eenzaamheid wordt gedaan winkelend, al helpt het maar voor kort.
Fr. Leo Disch o.s.b. zei…
Heel positief die reacties van Truus van Dam en Elizabeth Harland -Hazebroek. en wens hun Gods zegen toe en een zalig kerstmis.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen