God als danspartner


Het meest uitdagende aspect in het vinden van God in alles is, de vraag hoe wij binnen onze menselijke beperktheid God kunnen vinden, in anderen of in onszelf. 

Is iemand eerder  perfectionistisch van aard – zoals dit voor mij het geval is -, dan kan het aanvaarden van de eigen grenzen erg moeilijk zijn. Perfectionisme is inderdaad wellicht een van mijn ergste karaktergebreken. Op dat plekje kan de kwade geest bij mij binnendringen en mij tot overwerk en uitputting brengen, of mij in mijn relaties met mijn medemensen buitensporig hoge verwachtingen doen koesteren.
Onlangs, tijdens mijn retraite, gebruikte Jezus het beeld van het dansen om mij te helpen anders te denken over mijn beperkingen. Ik kan mij gefrustreerd voelen, wanneer ik Jezus niet altijd zo trouw volg als ik dat graag zou willen kunnen. Jezus leren volgen kan in zekere zin lijken op het willen volgen van de nieuwste danspasjes van je partner. 

In zijn collegetijd volgde mijn echtgenoot dansles, ik niet. En toch, als wij op een huwelijksfeest of bij een dergelijke gelegenheid willen dansen, dan lost hij dit probleem heel sportief op. We hebben samen  altijd een leuke avond, ook al zijn onze pasjes niet perfect. Het plezier en de pret van het  samen zijn maken het gebrek aan professionele vaardigheid meer dan goed. 

Ook Jezus vraagt ons Hem te volgen, maar met de zorg en de liefde van een partner die zich evenveel verheugt in onze groei, samen met Hem, als over het resultaat.


Marina McCoy

Reacties

Truus van Dam zei…
Jezus volgen in alles is nog niet zo makkelijk.Misschien ben je dan te streng voor je zelf . Maar ik heb het nog nooit zo luchtig bekeken als
danspasjes.
Carla zei…
Meegaan met de dans van het leven klinkt aangenamer dan de weg van pieken en dalen en bergen verzetten is ook zo'n ding. Allen geven naast de moeilijkheidsgraad voldoening. Elkaar bemoedigen en vertrouwen is van levensbelang.
e.harland-hazebroek zei…
Dansen met God zie ik niet zitten.
Hij leidt me, maar met dansen heeft het niets te maken: meer lopen in de natuur waar je lastige stukken moet overbruggen.
Anoniem zei…
Ik zie me ook niet dansen met God, David danste voor God. Het zoeken naar perfectionisme heb ik opgegeven. Wat mij altijd weer steunt is psalm 139; ik word er stil van als ik denk dat ik een wonder ben dankzij de liefde van Gid.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen