"Ik heb me voorgenomen om zorgeloos te leven" Hoezo? Uitleg door Nikolaas Sintobin sj

 

 

Blijf maar lekker dromen, denkt u wellicht als u deze woorden leest. Ze zijn een citaat van de heilige Claude La Colombière (1641-1682). Deze Franse jezuïet heeft een doorslaggevende rol gespeeld in de verspreiding van de devotie tot het Heilig Hart van Jezus.

 

De heilige Claude was beslist geen naïeve dromer. Hij was gewoon een christen. Vandaar dat hij geloofde in de Voorzienigheid. God houdt van zijn mensen. God schept ons tot leven, elke seconde van elke dag en nacht. Hij verlangt ons leven in goede banen te leiden. Dat pad is vaak anders dan wij hadden gedroomd of gehoopt. Het is steeds beter.

 

De grote uitdaging is vertrouwen te hebben in Gods liefdevolle betrokkenheid op ons leven. Veeleer dan ons te laten leiden door steriele angst of argwaan. Dat geldt voor ons persoonlijk leven net zo goed als voor onze gemeenschappen en organisaties. Dat geldt voor onze Kerk in haar geheel. Ook en wellicht in het bijzonder als het erop lijkt dat de zaken verkeerd lopen. God schrijft recht op onze kromme lijnen.

 

Het vertrouwen waarvan La Colombière getuigt is geen vrijbrief voor luiheid en passiviteit. Gods genade kan maar ten volle vruchten dragen als wij bereid zijn ze te verwelkomen. Daarvoor is onderscheiding nodig: biddend luisteren naar Gods stem. Zowel individueel als gemeenschappelijk. We dienen vervolgens ook zelf de hand aan de ploeg te slaan. God werkt doorheen óns verstand en hart, ónze handen en voeten.


Nikolaas Sintobin sj


Reacties

Cilia zei…
Vertrouwen op 'God die er in zal voorzien'leerde ik op 11 jaar. Het was donderdagmorgen. Mijn moeder had me gezegd dat ze nog 100fr has en mijn vader werkte in een weeshui die vaak niet kon uitbetalen. Maar wij hielden van Mr. Cornelis en zijn weeshuis. In de namiddag kwam er een pater bedelen en ik zag dat ons moeder 50 fr gaf. Als de pater weg was, zei ik verontwaardigd tegen mijn moeder:" Je hebt gezegd dat je nog maar 100fr hebt en je geeft de helft weg". Mijn moeder antwoordde rustig:" God zal erin voorzien." Ik was nog meer verontwaardigd. De pater was een 200m weg en er komt een misdienaar met een enveloppe met geld van de pastoor. Moeder liet het zien.Ik was er zo getuige, dat het heel mijn leven geleid heeft.Bij al wat ik doe, meemaak(kanker) weet ik 'God zal erin voorzien. Tijdens die kankerperiode was ik zo zwak, dat ik het niet meer wist. Plots begin ik het gebed van overgave te zingen:" Vader, ik verlaat mij op U...tot bij de woorden:' Ik geef mijn leven u terug, ik geef het u terug en laar er er U over beschikken...'Ik schrok zo... het is nu mijn levensmotto geworden. Ik zing of bid het ????malen per dag.Hij leidt mijwaar ik moet zijn, wat ik best zeg enz...nu stil, zonder denken ademen en IK kan dankbaar zijn zo maar.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Dé tip van Paus Franciscus voor een geslaagd leven

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

De tenen van God (1/4)