Wat je God echt niet hoeft te vragen



De heilige Augustinus houdt voor dat God ons meer nabij en aanwezig, dan wijzelf dit zijn. Indien we geloven dat God liefde is en dat dit de eerste waarheid is over God, dan stellen we eigenlijk dat Gods liefde daar te vinden is waar ik als mens het meest mezelf ben.

Bidden is aandacht hebben voor waar God reeds aanwezig is. We hoeven God niet te vragen om ons nabij te zijn of om aan ons te denken. We moeten eerder zelf ernaar streven om meer aanwezig  en bewust te zijn daar waar Gods liefde ons reeds tegemoet komt, ons omhelst en ons tot leven roept.

Larry Gillick sj

Reacties

Anoniem zei…
Dat is wel zo, maar zo denken we nu eenmaal. Zoals we ook zeggen en denken dat de zon op gaat. Is niet zo, de planeet kantelt. Ik blijf dus de hele dag vragen aan God: wees mij nabij en ook genadig, want dat is voor mij ongeveer hetzelfde. Wel heeft hij gelijk dat het niet goed lopen van de relatie altijd aan ons ligt en nooit aan God. Daar heeft hij een punt. God is de in Zich volmaakte partner. Als de (mijn) relatie met God niet goed loopt hoeft God dus niet mee te doen aan de relatietherapie. Waar 2 scheiden hebben er 2 schuld geldt in dit geval niet. God heeft niet de minste schuld, geen zweem van schuld aan het mislopen van de relatie. De enige scheidingsoorzaak tussen God en mens is alleen in de mens en heet zonde. In feite is dat wel geruststellend en overzichtelijk makend: de fout ligt bij mij, dat is volstrekt zeker. Ik hoef niet buiten mezelf te zoeken naar de oplossing, laat staan God van iets te beschuldigen of Hem kritisch te bevragen. Verder is het geruststellend omdat de oplossing er in feite ook is: Jezus. Alleen het integreren van Jezus in jezelf, daar zit het probleem. Het mixen van het menselijk boze deeg met het goddelijk Jezusdeeg zodat het boze deeg als het ware verdampt en alleen het goddelijke overblijft. Dus kan ik ook zeggen: wees mij zo nabij dat ik inzicht krijg in de belemmeringen die ik opwerp naar U toe, en tevens kracht ontvang om die belemmeringen op te ruimen Heer. Het huis schoon geveegd en op orde.
Anoniem zei…
ja en ja. God is liefde, dus als de relatie met God niet goed loopt ... dat dat aan ons ligt en nooit aan God. Zo heb ik dat dan wel eens gebiecht als pijnpunt, waarvoor ik vergeving wilde vragen. En omdat God liefde is, ook vergeving ontvangen heb.
Anoniem zei…
Toch is het anders of werkt het vaak anders uit in de praktijk van het leven. Ik blijf worstelen met het gegeven dat God die liefde is dingen toelaat die mijn liefde, vrede of innerlijke balans ernstig uit het lood kunnen slaan. Ik kan van harte geloven dat God liefde is zolang ik persoonlijk niet door zware rampen getroffen word. Is dat wel het geval, dan begint een gevecht om de God amor en caritas helder in beeld te houden. Het is moeilijk om ook daar mijn zondige natuur is aan te wijzen. Stel dat ik een kind verlies door zinloos geweld? Vertrapt door geboren etters? Zondig ik dan door vermorzeld te zijn en te tandenknarsen naar de hemel met gebalde vuisten? Het zal wel, denk ik dan, ik zondig toch altijd. Maar hoe kom je dan terug bij je liefhebbende Vader? Hoe vind je de vrede terug die je had toen God dat nog niet had toegelaten?