Gaan atheïsten naar de hel?
Er is een begin van polemiek ontstaan nav de
homilie van paus Franciscus dd 22 mei 2013. Meer in het bijzonder in verband met de
vraag of atheïsten toch naar de hemel zouden kunnen gaan.
Wat heeft de paus precies gezegd? “De Heer heeft ons door het bloed van
Christus allemaal verlost, allemaal: iedereen, niet alleen de katholieken. Iedereen!
“Ja maar, eerwaarde, en wat dan met de atheïsten?” Ook de atheïsten. Iedereen.En
dat bloed maakt van ons kinderen van God eerste klas! We zijn geschapen als
kinderen die gelijken op God en het bloed van Christus heeft ons allen verlost!”
Dit is gewoon de aloude katholieke leer. Niets
nieuws onder de zon.
Deze leer gaat in de eerste plaats terug op
de Schrift zelf. Om maar één citaat te geven: 1 Timoteüs 4, 10: “De levende God is de redder van alle mensen.”
In de katholieke traditie is deze tekst, samen met andere, steeds zo geïnterpreteerd geworden dat de
verlossing van de mensheid door de passie van Jezus niet beperkt is tot één
categorie van mensen, maar betrekking heeft op alle mensen, in heden, verleden
en toekomst.
Betekent dit dat hierdoor alle mensen, gedoopt
of niet, recht naar de hemel gaan, hoe ze ook leven of geleefd hebben? Dit
stellen zou in strijd zijn met het principe van de vrije wil. Anders gezegd,
God redt de mensen niet tegen hun eigen wil in. Dit geldt voor christenen, net
zo goed als voor gedoopten. Het volstaat dus niet om gedoopt te zijn om recht
naar de hemel te gaan, net zoals het feit dat je ongelovig bent, niet noodzakelijkerwijze
met zich brengt dat je naar de hel gaat.
De hamvraag is hoe je in je concrete leven omgaat
met het aanbod van verlossing dat Christus is voor elke mens: kies je in je
leven voor leven en liefde – hoe gebrekkig, gekwetst of minimaal ook - of weiger je om op dit aanbod (van God) in te gaan.
Bovenvermeld citaat uit de eerste brief van
Timoteüs wordt gevolgd door de woorden: “in
het bijzonder van de gelovigen.” God redt alle mensen, maar in het
bijzonder hen die geloven in Jezus Christus. Hij is het namelijk die ons ten
volle openbaart wat leven en beminnen betekenen. Christen zijn, is dus wel de
bevoorrechte weg om naar de hemel te gaan. Zij het niet de enige weg.
Voor een theologisch meer uitgewerkte
commentaar verwijs ik graag naar “Bound
for Heaven or for Hell?, een blogpost op “In Coelo et in Terra”.
Reacties
"Zij is niet de enige weg": Jezus zegt: Ik ben de Deur, niemand komt tot de Vader tenzij via Mij. Wat blijft daar dan van staan? En wat van Handelingen 4:12? Of denkt u hierbij aan de onbewuste christenen van Carl Rahner?
Als de paus dit inderdaad zo gezegd heeft, 1 op 1, kan ik me daar niet in vinden. Het hele Kruisoffer verliest dan zijn betekenis, (omdat dat de helse ernst der zonde laat zien en dus de noodzaak op te houden met zondigen) evenals het slot van de Bergrede over de 2 huizen waartussen groot en wezenlijk verschil bestaat. Ik kan me eerlijk gezegd nauwelijks voorstellen dat Frans het zo bedoeld of gezegd heeft.
Googelen op: exclusivisme inclusivisme pluralisme ...
Er is wel verschil tussen: God redt daadwerkelijk allen of God heeft de intentie gehad en nog steeds allen te redden. Als het eerste waar zou zijn is er geen oordeel. Dat is niet bijbels. Die wederkomen zal om te oordelen de levenden en de doden, zeggen of zingen wij in de mis. Dit zijn de levenden of de doden naar de ziel immers.