Paus Franciscus getuigt over zijn persoonlijke ervaring van twijfel


Enkele uittreksels uit de algemene audiëntie van Paus Franciscus dd 30 oktober 2013, vertaald naar het Nederlands.

Wie van ons, van ons allen, heeft zich niet ooit onveilig of verloren gevoeld, of twijfel ervaren op het pad van het geloof? We hebben dit allemaal meegemaakt. Ik ook. Dit maakt deel uit van het pad van het geloof, van ons levenspad. We hoeven hier dan ook niet verwonderd om te zijn. We zijn nu eenmaal menselijke wezens, gekenmerkt door kwetsbaarheid en beperkingen.

We zijn allen kwetsbaar , we hebben allemaal beperkingen. Je hoeft dus niet bang te zijn. We worden er met zijn allen mee geconfronteerd. Ook in die moeilijke ogenblikken is het belangrijk om te vertrouwen op de hulp van God, doorheen vertrouwvol gebed en, tegelijkertijd, is het belangrijk de moed op te brengen en de nederigheid om onszelf toe te vertrouwen aan anderen en om hulp te vragen. Om te vragen om een hand.


Reacties

Anoniem zei…
Ik las vorig weekend Lc 2: 33-34 : "Hij is daartoe bestemd, dat velen in Israël vallen en weder opstaan, en tot een teken dat tegenspraak wekt"
Naar mijn gevoel sluit dit aan bij de twijfel en menselijke onstandvastigheid waarvan ook Franciscus getuigt. Als weg... Of begrijpt u Lc. 2, 33-34 anders ?
Kristine
Anoniem zei…
Hartelijk dank U voor deze video met visie van de Heer Paus Franciscus.
Ik voel mij gesterkt.
Ik denk dat ik geloof in God, dat als ik bid dan zal mijn gebed gehoord woorden en:
hier is mijn twijfel wel eens, waar ik geen raad weet.
Bij bidden heb ik een "wishful thinking", dat dat onderwerp voor wat ik bid/wens, zal geschiedde natuurlijk door God hulp altijd.
Ik vergeet regelmatig vragen aan GOD of voor GOD is mijn idee ook zo goed?
Omdat GOD weet meer dan vandaag of morgen,
en mijn waarnemen beperkt zich: tot vandaag of morgen.
En dan:?
ik denk dat ik geloof, ik bid, en toch heb ik twijfels of dat dat zal geschiedde, voor wat ik bid/wens.
En dat maakt mij onzeker, lijden.
Gisteren heb ik dat geleerd: leren bidden en zeggen: "GOD ik wil .....dat....en dat....wel als U ook dat goed vindt, voor alles wat er zal zijn gegarandeerd, ik dank U GOD, hoe de uitkomst zal zijn zal ik zien.