De vreugde van de onvolmaaktheid



Op het feest van de heilige Theresia van Lisieux, graag een citaat uit de autobiografie van dit monument van het geestelijk leven.

"In het begin van mijn geestelijk leven, toen ik zo’n dertien, veertien jaar was, vroeg ik me af waar  ik later nog vooruitgang in kon boeken. Ik dacht ik de volmaaktheid onmogelijk nog beter begrijpen kon. 

Algauw heb ik ingezien dat hoe verder iemand op deze weg komt, hoe meer hij verwijderd denkt te zijn van het doel. Nu berust ik erin mezelf nog altijd onvolmaakt te zien en vind ik er mijn vreugde in."

Reacties

Dag Nikolaas, heb je misschien een link naar die complete autobiografie of is dat nog gewoon een papieren boek?
Marianne zei…
Onvolmaaktheid in onszelf zien en daarin berusten... Dat is wijsheid die weet wat heil werkelijk is.
Dank je, Nikolaas.
Wiel Hacking zei…
Ik stem graag in, want in het kwetsbaar durven zijn (tegenover God, jezelf en anderen) vinden de mensen hun grootste kracht.
Beste Lucas,

Voor zover ik weet is de autobiografie van Theresia nog niet beschikbaar als e-book in het NL. De papieren uitgave "MIjn levensverhaal" bij Carmel-Edit is nog steeds verkrijgbaar.

Warm aanbevolen!