Waarom zou je bidden met de Bijbel? (1/6) Ee paplepelkatholiek ontdekt hoe je kan bidden met de Bijbel In deze serie wil ik nadenken over het hoe en waarom het zinvol is om te bidden met de Bijbel. En waarom zou je dat doen op de wijze van Ignatius van Loyola. Ik laat me hierbij in belangrijke mate inspireren door mijn eigen ervaring. Ik ben een paplepelkatholiek. Ik heb het christelijk geloof meegekregen vanaf mijn eerste jaren. Het heeft altijd deel uitgemaakt van mijn leven. Van zodra dat mogelijk was, namen mijn ouders mij mee naar de eucharistieviering. Aan tafel werd er gebeden. Ik had geleerd om bij het slapengaan een onzevader of een weesgegroet te bidden. Dat was normaal. Zo ook het doen van goede werken , in de beste zin van het woord. Ook als student vond ik mijn christelijk geloof superbelangrijk. Tegelijk denk ik niet dat ik er veel van snapte. Ik vond liturgie mooi. Ik geloofde in de waarheid van de katholieke leer en moraal. De eucharistie vond ik bij...
Anna Ancher Waarom zou je bidden met de Bijbel? (3/6) 2. Een leerschool in verlangen Vele specialisten menen dat de Geestelijke Oefeningen vooral een keuzepedagogiek zijn. Zij helpen om, door te bidden met het leven van Jezus, te achterhalen wat zijn navolging voor jou persoonlijk concreet betekent. Anders gezegd, ze zijn een uitnodiging om erachter te komen wat jouw diepste verlangen is. De christen gelooft namelijk dat zijn diepste verlangen niet zomaar een willekeurige gril is. Het is veeleer een antwoord dat zijn oorsprong vindt in een uitnodiging van de Heer zelf. De gebedsmethode die Ignatius aanreikt in zijn Geestelijke Oefeningen is een leerschool om meer inzicht te krijgen in dat verlangen. Ik zal er drie puntjes van belichten. Genadevraag Ignatius nodigt uit om bij het begin van elke gebedstijd met de Bijbel aan God te vragen wat je verlangt. Hij noemt dit de genadevraag. De bedoeling hierbij is dat je naar binnen leert kijken en uitspreekt wat er in je ...
Feest van de Drie-eenheid (Jaar C) Spr. 8, 22-31 Rom. 5, 1-5 evangelie: Joh. 16, 12-15 We zien ze vaak afgebeeld in de schilderkunst. Vader, Zoon en Heilige Geest. Een oudere Heer, lange witte baard, op een wolkje gezeten die de hand reikt of kijkt naar Jezus, de Zoon, al of niet met het kruis. De Geest neemt de vorm aan van een duif of van een stralende lichtstraal. Gewoonlijk vertrekt het samenspel uit de hemel. Doorgaans is er ook een link met wat er gebeurt op aarde. Andere schilderijen of beelden zijn een stuk abstracter Deze rijke variëteit aan voorstellingen van de Triniteit is meer dan zomaar een leuke christelijke hobby. Het trinitair dogma behoort tot de kern van het christelijk geloof. Christenen geloven niet zomaar in God. Dat doen de joden en de moslims net zo goed. Christenen geloven in de drieëne God: één goddelijke natuur, die bestaat in drie personen, drie unieke wijzen waarop de ene God God is. Die drie goddelijke personen zijn voortdurend met elkaar ...
Leo Fijen stelde me voor om in gesprek te gaan over hoe omgaan met kwaad en lijden. Een onmogelijke vraag waar enkel maar aarzelende en stamelende antwoorden kunnen op gegeven worden. Het werd een mooi gesprek. Klik hier om naar deze video te luisteren/kijken of klik op onderstaande afbeelding.
Waarom zou je bidden met de Bijbel? (2/6) 1. Een leerschool in innerlijkheid Twee duizend jaar geleden hadden mensen het voorrecht om Jezus in levenden lijve te ontmoeten. Dat is voor ons anders. Nochtans blijft God zich ook vandaag tot de mens richten. De vraag is of wij in staat zijn om Hem te horen en indien ja, hoe we dit dan kunnen leren. Innerlijkheid Het ignatiaanse Bijbelgebed heeft mij toegang gegeven tot mijn innerlijkheid : een dieper niveau van voelen en ervaren. In onze cultuur worden wij voortdurend bestookt met alle mogelijke prikkels. Vaak zijn die er gewoon op gericht om onze consumptie te verhogen. Ze zijn doorgaans oppervlakkig, vluchtig en inhoudelijk neutraal. Je kan er weinig uit leren. Voor veel van onze tijdgenoten is dit het belangrijkste zo niet exclusieve ervaringsniveau. Zij kunnen niet vermoeden dat onder die bovenkant nog een dieper bewustzijnsniveau schuilgaat. Op dat niveau is er meer duurzaamheid. Manipulatie is wer...
Is er in jouw leven iets dat je steeds weer onrustig maakt? Of liever, iets dat je steeds weer in beweging zet? Een verlangen dat je misschien probeert te negeren, maar dat je een andere richting in wil doen slaan? Iets dat, als je er plaats voor inruimt, je echt tot rust brengt en voldoening brengt? Iets dat je meer of net minder zou willen doen? Waartoe word jij geroepen? Klik hier om dit filmpje te bekijken of klik op onderstaande foto.
Een tijd geleden verscheen op de theologenblog onderstaande overweging van mijn hand: Geloof jij in engelen? Hieronder vind je een uittreksel alsook een link naar de volledige tekst. ... In onze tijd klinkt het vreemd te spreken over geesten en engelen. Er zijn goede redenen om hier omzichtig mee om te gaan. Voor je het weet verlaat je helemaal het domein van het christelijk geloof. Tegelijk weten we dat ze een Bijbels gegeven zijn en dat ze in de christelijke traditie best hun plaats hebben. Zo is er in de Rooms-Katholieke Kerk op 29 september het feest van de aartsengelen. Wat kan je hier vandaag mee? Het getuigenis van Pierre Favre spreekt me sterk aan. Meer nog, ik vind het uitdagend en oproepend. Zijn geloof in engelen en geesten heeft niets te maken met vreemde esoterische wezens, al of niet met kleurrijke vleugels. Het is wel een beeld dat hij gebruikt om een fundamenteel aspect van zijn geloofservaring te benoemen. Favre gelooft voluit in Gods voorzienende liefde voor elke men...
Een wezenlijk element van Pinksteren is verwondering . Zoals we weten is onze God een God van verwondering. Na Jezus’ dood verwachtte niemand nog iets van de leerlingen. Ze waren nog maar een klein, onbetekenend groepje. Ze voelden zich als verloren wezen van hun Meester. Maar in plaats daarvan vond er een onverwachte en verbluffende gebeurtenis plaats. De mensen waren verbaasd en zeiden: “Wij allen horen hen in onze eigen taal spreken over Gods grote daden” (Hand. 2, 11). De Kerk die op Pinksteren werd geboren, is een wonderlijke gemeenschap. Gods kracht bracht haar tot stand. Een nieuwe boodschap, de verrijzenis van Christus, wordt verkondigd. En dit in een nieuwe taal. Het is de universele taal van de liefde. De leerlingen, getooid met kracht van bovenaf, hebben nu de moed om te spreken. Enkele minuten voordien waren ze nog allemaal angstig. Maar nu hebben ze de moed om op een onbevangen manier te spreken. En dit vanuit de vrijheid van de Heilige Geest. Dit is het waar d...
Om te vermijden dat eigenliefde ons op een dwaalspoor zou brengen in zaken die onszelf aanbelangen, dienen we erover na te denken als betrof het andere mensen. Aldus zal ons oordeel ingegeven worden door waarheid en niet door gevoeligheid. Ignatius
"Het komt er niet alleen op aan mekaar voortdurend te beminnen en te koesteren. Je moet die liefde ook delen met alle andere mensen." Ignatius van Loyola
Reacties