Begeleiding genieten: een dubbelgeschenk (1/4)



Vera ontdekte enkele jaren geleden de ignatiaanse spiritualiteit en de ermee gepaard gaande geestelijke begeleiding. In onderstaande reeks reflecteert ze over wat dit voor haar betekent.

Op een dag sprak een vriendin me over Ignatius en stelde ze me de vraag of de Geestelijke Oefeningen iets voor mij zouden kunnen betekenen.  Dankbaar ben ik voor de tip die ik kreeg en dankbaar voor de bereidheid van een pater jezuïet die met mij dat ongekende avontuur van de Geestelijke Oefeningen ging. En tot op vandaag mag ik genieten van geestelijke begeleiding.  Ik geniet ervan omdat ik besef welke uitzonderlijke kans ik heb gekregen en krijg. 

Dankzij die begeleiding  kreeg ik een dubbelgeschenk nl.  ik ervaar mezelf als uniek-in-relatie. Concreet betekent dat voor mij : ik ben niet gedetermineerd door mijn verleden. Integendeel, God heeft van in den beginne erin voorzien dat ik een identiteit ben die ik ten volle mag leven. En daarnaast mag ik ervaren dat ik niet alles op eigen kracht hoef te doen. Ik mag God leren kennen als een Vader die me altijd draagt en surplus zijn er mensen die me de hulp aanbieden om met mij een weg af te leggen om Hem beter te leren kennen. 

Reacties

Anoniem zei…
Er is maar een Jezus,een Mozes, een Jacob,een Maria en ga zo maar door tot ieder mens met een naam. Het is niet aan iedere ouder gegeven om hun kind op te voeden tot een zelfbesef. Daarbij komt dat er in deze wereld veel op ons af komt en we veel gaan ontdekken. Dan kun je gaan tweifelen over jezelf en over de waarde van het keven. In zo'n dal geraken vraagt om begeleiding. Dat god ieder mens lief heeft is een wonderlijke werkelijkheid. Jezelf liefhebben en geen zefmedelijden kweken door omstandigheden is een kostbaar gegeven omdat dit ruimte geeft aan je levensloop en aan de ander. Sommigen hebben veel tegenslag en dat vraagt steeds weer naar opstaan met steun van.
Truus van Dam zei…
Fijn dat zulke begeleiding er is.
Ik ben het al jaren gewend en kan het niet missen.

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Nikolaas Sintobin: "Ik weet niet of God bestaat"

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Omgaan met (soms misselijk makende) zwakheden van aan jou toevertrouwde mensen - Ignatiaans leiderschap (5/10)