De soms pijnlijke kant van het bidden met het vijfde evangelie (2/3)
Ignatius stelt voor om minstens één maal per
dag tijd uit te trekken voor het levensgebed.
Zelf spreekt hij van gewetensonderzoek.
Andere benamingen zijn bewustzijns- of
aandachtsonderzoek, of nog “bidden
met het vijfde evangelie” Het gaat over een moment van biddende stilte om
terug te blikken op de voorbije tijd, aan de hand van drie puntjes : dank u,
sorry en aub.
2. Sorry
Na gedankt te
hebben, wordt het zinvol om ook te kijken naar de schaduwzijden van je bestaan:
wat is er niet goed verlopen in de
voorbije periode? Wat heeft er op het niveau van de diepere affectieve
bedding leegte, droefheid, onrust nagelaten? Waar ben je geen bron van leven geweest,
maar heb je eerder iets van “dood” aangereikt of ervaren.
In de mate dat
je groeit in het dankbare bewustzijn dat God aanwezig en werkzaam is in je
leven wordt het mogelijk om op zoek te gaan naar je weigeringen om in te gaan op Zijn uitnodiging en om vergeving te
vragen. Wie dankbaar in het leven staat heeft vaste grond onder de voeten en
geen schrik om de plaatsen van dood in zijn leven onder ogen te nemen.
De vrucht van
deze vraag om vergeving is berouw.
Berouw betekent dat je er naar verlangt bij te sturen; nog anders gezegd dat je
verlangt naar méér leven want dichter bij God.
Reacties
Eerlijk bidden is alles delen met God, geen grote woorden.