Toewijding

Het voorbije WE hadden we in de Oude Abdij 45 studenten van het Dondeynehuis op bezinning. Het thema dat ze gekozen hadden voor hun 3-daagse was “toewijding”. We hadden een gevarieerd programma uitgewerkt. Het was goed, echt goed.

Ik onthoud alvast twee dingen.

1. Een van de sprekers was hoogleraar in de exacte wetenschappen, gehuwd en moeder van een kroostrijk gezin. Haar getuigenis over het thema nam de vorm aan van een indrukwekkend geloofsgetuigenis.

De studenten hebben ademloos geluisterd. Zelf heb ik me de bedenking gemaakt dat zij, precies omdat ze leek is, weleens meer geloofwaardigheid zou kunnen hebben in die jonge oren dan de “professionals” waartoe ik behoor. We evolueren in Europa naar een lekenkerk. Het geloofsgetuigenis van de leken wordt er des te belangrijker door.

2. Na afloop van de eucharistieviering kwam een van de jongens even een praatje met me maken. Alhoewel niet gelovig, had hij toch zo’n deugd gehad aan die viering. Weet je, zei hij, als je nog zo jong bent als ik, dan is het toch nog niet mogelijk om je al te verbinden aan het een of het andere geloof.

Ik snapte wat hij bedoelde. Het lijkt me trouwens een interessante piste om de terughoudendheid van onze jeugd naar de katholieke Kerk toe te duiden. Anderzijds, die weerstand lijkt me geen exclusiviteit te zijn van de jongere generaties ...

Reacties

Huppelmieke zei…
Het weekend heeft ook mij heel wat bijgebracht. Ik vond het in de eerste plaats boeiend te zien waar ik sta t.o.v. mijn kotgenoten inzake geloofsbeleving. Daaraan gekoppeld stel ik me de vraag hoe '' ver-van-mijn-bed'' de Kerk voor hen is? Dit is in se geen nieuw onderwerp maar ik stel me hierbij (en bij uw opmerking over een evolutie naar een lekenkerk) de vraag of er soms niet een gebrek is aan voldoende en vooral voldoende toegankelijke "professionals'' zonder dat deze hierbij hun kwaliteit zouden verliezen ( m.a.w. zonder met 'afkooksels' van het geloof te werken). Het is inderdaad geen evident evenwicht maar is dat niet net wat broodnodig is?

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen