GSM


Deze terugblik kreeg ik doorgemaild door een student, trouwe lezer van dit blog. Hij deelt hem graag met u.

Dit weekend heb ik me een nieuwe gsm aangeschaft, zo een met alles erop en eraan. Volledig bezweken voor de verleiding. Interessant was het gevoel van de bekoring; het lag er heel dik op dat de zin om zo'n gsm te kopen/hebben pùre bekoring was. Ik wilde het snél hebben, liefst nog op de moment zelf. En tegelijk een heel naar gevoel in mijn maag. De voortdurende gedachte dat ik het eigenlijk niet nodig heb, dat mijn oude nog perfect werkte en vooral: dat het een leegte zou moeten opvullen die daardoor niet kàn gevuld worden.

Mijn geestelijk leven staat weer onder nul, het wordt tijd dat ik nog eens de tijd ga nemen om te bidden. Uitvluchten als "het is te druk, door die stage" en "er valt weinig te zeggen tegen God, het gaat wel goed met me" zijn per definitie ongeldig, en toch bedien ik me er voortdurend van. Ik weet dus waar het verkeerd zit, en toch kom ik er niet toe het op te lossen. De mens is toch een eigenaardig diertje!”

Reacties

Anoniem zei…
Knappe (zelf)reflectie voor een adolescent (veronderstel ik)! Zijn tekst bevestigt enerzijds de kwetsbaarheid van de jongere t.o.v. de consumptiemaatschappij, maar getuigt anderzijds ook van een volwassen inzicht in het mechanisme van onze koop-cultuur. Ook de vaststelling dat het geestelijk leven op een laag peil staat verrast me. Ik vermoed dat dit niet toevallig één van jouw studenten is, want voor dit soort zelfonderzoek en -kennis staan de jezuïeten toch bekend...

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen