20 jaar



Thierry is studentenpastor, Laurent doceert filosofie, Bruno werkt aan een doctoraat in de bioethiek, Henri geeft les in een college, Jean-Bruno is professor in de wiskunde, Hervé geeft Geestelijke Oefeningen en animeert allerhande sessies en Arnaud is directeur van een bezinningscentrum.

20 jaar geleden zijn we samen ingetreden in de Sociëteit van Jezus. Zij in Frankrijk, ik in Vlaanderen. Een groot deel van onze vorming hebben we samen doorlopen. We hebben veel watertjes doorzwommen. Leuke dingen; minder leuke dingen. Inclusief enkele uittredes en het plotse overlijden van Hugues, een van conovicen.

Verschillende parcours. Vaak onverwacht, soms moeizaam. Heel verscheiden persoonlijkheden. Ik mag zeggen dat we mekaar van binnen en van buiten kennen.

Deze dagen hebben we ons 20-jarig jubileum gevierd: samen koken en eten, samen bidden, samen terugblikken en uitwisselen.

Echt nieuwe dingen heb ik niet bijgeleerd. Daarvoor ken ik mijn companen te goed en te lang. Toch was het deugddoend. Met de jaren zijn we gegroeid in vertrouwen en waarheid. We hebben geleerd hoe te luisteren naar mekaar en waar naar te luisteren. Ook hoe en wanneer mekaar te bevragen soms met een half woord. Ik heb sterk ervaren dat we eenzelfde roeping en zending delen en hoe belangrijk het is om die te mogen delen en dragen met medebroeders.

“Vrienden in de Heer”, zo noemden de eerste jezuïeten zich.

Ik heb er weer iets mogen van smaken.

Reacties

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen