Reformanda


Zijn we over het hoogtepunt - of moet ik zeggen dieptepunt - heen? We hebben het in alle geval ongeveer allemaal gehad. Ook in België. Net zoals u voel ik pijn, afschuw, verdriet, verontwaardiging, schaamte … nalv de tsunami die door de Wereldkerk gaat. Seksueel misbruik van kinderen is van het ergste dat er bestaat. Dit kan niet. A fortiori niet in een structuur die zich beroept op Jezus Christus. En toch is het ook gebeurd door kerkmensen. Erger nog, het is gebagatelliseerd geworden en in de doofpot gestopt. Er is, terecht, woede en bitterheid om het geschonden vertrouwen.

In deze blog ben ik vaak kritisch over de massamedia. Ook in dit dossier is er veel aan te merken op de verslaggeving. Maar het is duidelijk dat de wereldpers een belangrijke rol heeft gespeeld in de bewustwording die heeft plaatsgevonden in de ruimere wereldopinie en in de Kerk: hoe vernietigend seksueel misbruik is voor de slachtoffers en hoe belangrijk het is dat dit onrecht erkend wordt, bespreekbaar wordt gemaakt en, in de mate van het mogelijke, wordt vergoed.

Op 15 april laatstleden zei de paus in een homilie: “Nu wij aangevallen worden door de wereld die ons wijst op onze zonden, zien we dat het een genade is om boete te kunnen doen.”

“Ecclesia semper reformanda.” “De Kerk moet steeds weer hervormd worden.” Deze wijsheid is zo oud als de Kerk zelf. Het kindermisbruik binnen de Kerk is een uiting van de mogelijke decadentie die steeds om het hoekje loert. De wijze waarop de Kerk het nu, zij het na veel weerstand en aarzelen, aanpakt is dan weer een teken van gezondheid dat hoopvol stemt; ook en in het bijzonder voor de wijze waarop omgegaan wordt met slachtoffers van misbruik. Binnen de Kerk en daarbuiten.

NB 1: Bovenstaand triptiek over het laatste oordeel hangt in Gdansk (Polen). Het rechterluik stelt de verdoemden voor die in de hel terechtkomen. 3 van hen dragen de tonsuur … Zoals u kan zien is het niet geschilderd anno 2010. Het is van de hand van Memling en dateert dus uit de 15de eeuw.

NB 2: In zijn homilie noemde Benedictus boetedoening een genade. Jezus zei zelf dat Hij niet gekomen was voor rechtvaardigen, maar wel voor zondaars opdat ze zich zouden bekeren. Het is goed dat aartsbisschop Léonard dit de voorbije dagen nog eens uitdrukkelijk uitsprak nalv de voormalige bisschop van Brugge: “Wat mgr. Roger Vangheluwe betreft, net als elk ander mens heeft ook hij als persoon recht om tot inkeer te komen, vertrouwend op Gods barmhartigheid.”

Reacties

Anoniem zei…
Hoe afschuwelijk de feiten ook zijn en hoe sterk mijn afkeur ook is voor de gepleegde feiten. Ik voel plaatsvervangende pijn voor de voormalige bisschop van Brugge. Het gevoel dat je leven verwoest is, loert om de hoek. Laten we mild zijn en bidden voor zijn ommekeer en dat vergeving hem geschonken wordt.Het is de enige weg om het leven "leven" te laten zijn.

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)