Dit filmpje lijkt absurd. Dat is het ook. Maar niet enkel dat.
Het gaat ook over de wijze waarop mensen omgaan met mensen. Waarop
wij omgaan met elkaar.
Om dit filmpje van Jan Svankmajer te snappen, is het belangrijk om
te kijken tot het einde.
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
Reacties
Anoniem zei…
Hartelijk Dank U Inspirerende Pastor Nikolaas Sintobin SJ voor Wijsheid. mijn interpretatie alstublieft. Voorstel alstublieft voor Rooms Katholieke Kerk teksten in " KERKEN " , woord " ZONDE " voor altijd laten vervallen. Redeneren: In elke keer na horen van woord : " zonde" in Kerken, mensen worden als automaten, en een " robot". Terwijl in Bijbel is verteld dat " Koninkrijk God is in Mens", dat " Mensen zijn Gods Kinderen" , dat " Mensen zijn naar Gods beeld geschapen". Deze WERELD kan alleen door MENSEN verbeterd woorden. Omdat GOD huisvest ook in MENSEN. Omdat MENSEN zijn onderdeel Van Goddelijke Schepping. Wat mens " zaait " mens " oogst". Ignatiaanse Visie " God Vinden in Alle Dingen" is uitnodiging voor samenwerking en rechtvaardigheid. mijns inziens.
Anoniem zei…
Ignatiaanse Visie (aanvulling). Graag dank wil ik zeggen voor Redactie van Jezuïeten tijdschrift " Cardoner ", tijdschrift j.l. voor eerst ontvangen in mijn brievenbus, NR. 2014/2. Een rijkdom aan Liefdevolle Wijsheid, informatie en Onderwijs.
Rust, schoonheid, verbondenheid, tevredenheid. Waar in jouw gewone leven ervaar jij dat het leven goed is? "God vinden in alle dingen", niet? Klik hier om deze prachtige animatie te bekijken of klik op onderstaande afbeelding.
In de pauscast werd ik geïnterviewd door Stijn Fens naar aanleiding van de publicatie van mijn retraiteboek: God zelf ontmoeten. Retraite met het leven van Jezus. Stijn Fens en Christian van der Heijden. Ik antwoord er op vragen als: Welke raad zou je willen geven aan paus Leo? Is er iets verkeerd met een oppervlakkig leven? Of ik eigenlijk al aan die nieuwe paus gewend ben? Heb jij God vandaag al ontmoet? God ontmoeten in het gebed, wat wil dat zeggen? Wat is de link tussen Augustinus en Ignatius? Of zo'n retraite vooral gaat over het verstand of over iets anders? Waar je God dan wel kan ontmoeten? En nog veel andere vragen. Aan het einde vertel ik nog de beste jezuïetengrap die ik ken en vertel ik ook een bijzondere anecdote over het gebedsleven van wijlen paus Benedictus. Klik op deze link of op onderstaande afbeelding om dit boeiende gesprek te beluisteren. Om mijn nieuwe boek te bestellen klik op det titel: God zelf ontmoeten. Retraite met het leven van Jezus.
Omgaan met pijn, mislukking, ontgoocheling, beperktheid. Je ontkomt er niet aan. Hoe doe jij dat? Wat helpt jou daarbij? Klik hier om deze reel te bekijken of klik op onderstaande afbeelding
Neen, vluchten voor het probleem is geen oplossing. Het veroorzaakt alleen maar bijkomende problemen. Klik hier of op onderstaande afbeelding om dit knotsgekke filmpje te bekijken.
In deze aflevering van Kloostergesprekken spreekt Leo Fijen met Nikolaas Sintobin SJ, Vlaamse jezuïet, schrijver en geestelijk begeleider. Nikolaas weet als geen ander hoe geloof en leven elkaar raken in de kleine momenten van aandacht, twijfel en vertrouwen. Dit gesprek is een voorbereiding op Advent en Kerstmis – een tijd van verlangen, stilte en verwachting. Nikolaas Sintobin nodigt uit om de weg van Maria te volgen: haar aarzeling, haar twijfel, haar worsteling, maar ook haar vreugde wanneer zij “ja” zegt tegen God. Hij laat zien dat geloof niet begint met zekerheid, maar met openheid; niet met weten, maar met bereidheid om je te laten roepen. Aan de hand van zijn nieuwste boek over tien markante Bijbelverhalen neemt Nikolaas ons mee in een geestelijke retraite: een weg naar innerlijke rust en vertrouwen. Een gesprek over roeping, overgave en de vreugde van het ja-woord dat alles verandert. Luister en laat je meenemen in de stille verwachting van Advent, op weg naar Kerst...
Ingetreden in de Karmel als 15-jarige en gestorven op 24-jarige leeftijd, is Thérèse van Lisieux een van de grote heiligen. Haar autobiografie ( Geschiedenis van een ziel ) is een parel. Graag bied ik u enkele uittreksels aan. Moeder, ik heb het u al gezegd, mijn laatste middel om in de strijd niet overwonnen te worden, was weg te lopen. Dat middel gebruikte ik vaak tijdens mijn noviciaat en het heeft me altijd erg geholpen. … Dat was nou niet bepaald het toonbeeld van dapperheid, maar ik denk toch dat het beter is je niet aan een strijd bloot te stellen waarvan de nederlaag al vaststaat.
In deze serie bied ik tien beschouwingen aan over opvoeden tot vrijheid. Ze zijn alle rechtstreeks of onrechtstreeks geïnspireerd aan de ignatiaanse traditie. (10/10) Vrijheid en autonomie groeien best binnen duidelijke structuren : duidelijke afspraken en regels in huis inzake opvoeding, eten, slapen gaan, vrije tijd, studeren, muziek, omgangsvormen, relaties …. Eigenlijk verlangen kinderen daarnaar. Structuur schept veiligheid, geeft identiteit, helpt om de chaos te overwinnen. De wet bevrijdt. Je kan pas op een verantwoorde wijze het risico van de vrijheid nemen, als er duidelijke structuren zijn. Dit laat toe op veilige wijze te botsen, en het is maar door te botsen en te experimenteren dat je een eigen identiteit kan opbouwen! Het kind durven sanctioneren betekent eigenlijk dat je het kind helpt om te leren omgaan met de beperkingen en dat je het zo helpt om te groeien in de vrijheid. Sanctie duidt aan – want laat voelen – waar de grens ligt. De straf ...
Wat is het verschil tussen een gewoon mens en een heilige? In de Bijbel is heiligheid bij uitstek de eigenschap van God. God ís heilig. In het begin van de Bijbel staat geschreven dat God de mensen zo geschapen heeft ‘dat ze op Hem leken’ 1 . Vandaar dat het logisch is dat die heiligheid van God doorstraalt in de levens van hen die zich door God laten inspireren. Daarom was het in de eerste eeuwen van het christendom de gewoonte dat de priester de gelovigen tijdens de viering aansprak als ‘jullie, de heiligen’. Nog altijd laten christenen zich door God inspireren. Dus hopelijk weerspiegelen zij ook vandaag iets van Gods heiligheid. Bij de meesten gebeurt dit op een onopvallende manier, maar bij sommigen springt het in het oog. Vandaar dat in de Katholieke Kerk de gewoonte bestaat om, na een lang en diepgaand onderzoek, sommige overleden christenen officieel heilig te verklaren. De meeste heiligen zijn en blijven echter onbekend. Behalve voor God dan. Katholieke chr...
Wat is er typisch aan een digitale ignatiaanse retraite ? Hoe pak je dat aan? Hoe kan je daar zo mee bidden dat jij er echt iets aan hebt? In deze video geef ik tal van tips: over het belang van het ritueel en de vaste duur, de "genadevraag" en de "samenspraak", waarin zo'n thuisretraite verschilt van huiswerk, het belang van de terugblik en nog heel wat andere zaken. Klik hier om de video te bekijken of klik op onderstaande afbeelding. Klik hier om je in te schrijven voor onze digitale adventsretraite "Als uw woord opengaat" of klik op onderstaande afbeelding. Dan ontvang je elke dag van de advent een gebedsmail.
1ste zondag van de advent Jesaja 2, 1-5; Rom 13, 11-14; Mt 24, 37-44 Homilie Onlangs was ik in de Oude Abdij in Drongen voor een 3-daagse vormingssessie. Intussen al heel wat jaren geleden moesten we bij zulke sessies ‘s morgens voorzien in een wekdienst voor diegenen die geen wekker bij hadden. Dit is definitief voorbij. Intussen is er de mobiele telefoon en dus een wekfunctie die maakt dat je op het gewenste uur, met een harptoon of pianomuziek of nog een ander zoet geluid, wordt wakker gemaakt. In de tijd waarin Paulus zijn brief aan de Romeinen schreef waren die mobiele telefoons er nog niet. Het zou waarschijnlijk ook niet zo’n verschil hebben uitgemaakt. Want als Paulus schrijft “ Gij weet dat het uur om uit de slaap te ontwaken reeds is aangebroken ”, dan doelt hij duidelijk niet op het ’s morgens wakker worden. Wel wil hij zeggen dat de eindtijd is aangebroken. “ De nacht loopt ten einde, de dag breekt aan ." Na duizenden jaren wachten, is de Messias gekomen. Voorgo...
Reacties
mijn interpretatie alstublieft.
Voorstel alstublieft voor Rooms Katholieke Kerk teksten in " KERKEN " , woord " ZONDE " voor altijd laten vervallen.
Redeneren: In elke keer na horen van woord : " zonde" in Kerken, mensen worden als automaten, en een " robot".
Terwijl in Bijbel is verteld dat " Koninkrijk God is in Mens", dat " Mensen zijn Gods Kinderen" , dat " Mensen zijn naar Gods beeld geschapen".
Deze WERELD kan alleen door MENSEN verbeterd woorden.
Omdat GOD huisvest ook in MENSEN. Omdat MENSEN zijn onderdeel Van Goddelijke Schepping.
Wat mens " zaait " mens " oogst".
Ignatiaanse Visie " God Vinden in Alle Dingen" is uitnodiging voor samenwerking en rechtvaardigheid.
mijns inziens.
Graag dank wil ik zeggen voor Redactie van Jezuïeten tijdschrift " Cardoner ",
tijdschrift j.l. voor eerst ontvangen in mijn brievenbus, NR. 2014/2.
Een rijkdom aan Liefdevolle Wijsheid, informatie en Onderwijs.