Hoe het verleden je kan helpen om nú God op het spoor te komen


We denken gemakkelijk dat het gewetensonderzoek alleen met het verleden te maken heeft. Maar dit gebed helpt ons er aandacht aan te schenken dat God ons zowel in het heden, in de toekomst en in het verleden nabij is.

Het gebed met God begint in het heden: terwijl ik bid is God bij mij, hier en nu. God is ook in het verleden, in de hele dag die ik heb overlopen. En ik vertrouw erop dat God ook in de toekomst bij mij zal zijn. Vanuit zo’n ontvankelijke houding, bid ik.

Waarom zouden wij gunstige verwachtingen koesteren, zelfs te midden van persoonlijke strijd en moeilijkheden? Waarom niet aan wanhoop toegeven, als we in onze pijn en ons lijden geen uitweg zien?

Een heel goede reden om heil te zien in de toekomst is ons te herinneren hoe God bij ons was in het verleden. We kunnen niet in de toekomst kijken en precies weten hoe God van een moeilijkheid iets goeds kan maken. Wel kunnen wij in onze herinnering oproepen wanneer en hoe God uit lijden dat nu voorbij is, iets goeds tot stand heeft gebracht.

Dit is het kernpunt van de Blijde Boodschap en het hart van het Christelijke verhaal: de omvorming van het lijden en de dood van Jezus in verrijzenis en nieuw leven. Zo blijft God ook in ons leven werken.


Marina McCoy

Reacties

Anoniem zei…
Hij is,hij iwas en hij komt,de trooster, de helper, de Al wetende. De mens is, weet uit ervaring en denkt na over het verleden en de toekomst..
e.harlandz-hazebroek zei…
Voor vandaag: lieve Jezus blijf bij mij. Voor de toekomst: Hoe het moet weet ik niet, maar het is in Uw handen.
Carla zei…
Het me bewust zijn van de Goddelijke dans is en blijft me dierbaar.
Truus van Dam zei…
Fijn dat Hij er altijd is in goede en slechte tijden. Mogen we best wat meer bij stilstaan. En dankbaar voor zijn.
Ilse zei…
Een “VEILIG GEGEVEN” en....Mooi commentaren 🙏

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Dé tip van Paus Franciscus voor een geslaagd leven

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De tenen van God (1/4)