Waarom een lege doos een waardevol geschenk kan zijn


Als we de kersttijd achter ons laten en het nieuwe jaar instappen, dan begint mijn gezin de laatste versieringen op te ruimen en overgebleven inpakpapier en geschenkdoosjes op te bergen. Dit herinnert me aan een gebed, vele kerstvieringen geleden. Mijn geestelijke begeleider suggereerde mij toen al  biddend na te denken over het geschenk dat ik Jezus zou willen aanbieden. Ook over het geschenk dat Hij mij wel zou kunnen geven. Hij stelde mij dit voor in een heel moeilijke periode in mijn leven, toen ik heel wat tegenslagen te verwerken had. Erover nadenken dat God mij nog heel wat genadegaven te bieden had, troostte en  bemoedigde mij.

Op een avond beeldde ik mij al biddend in dat Jezus me een cadeau gaf: een grote, mooi ingepakte doos, met daarrond een purperen lint. Ik opende de doos en zocht met mijn hand naar wat er wel in kon zitten. Na wat zoeken vond ik alleen purperen en gouden zijdepapier. Onmiddellijk begreep ik dat de lege doos het geschenk was. De leegte zelf was een mooi geschenk: onthechting.


Marina McCoy

Reacties

Anoniem zei…
Onthechting geeft ontlasting. Dat wat ik tegenkom is de inhoud van mijn leven. Dat vraagt naar balanseren om vervolgens weer te komen tot een zekere vorm van onthechting.Dat geeft ruimte, de leegte, de stilte tot .
e.harland-hazebroek zei…
Accepteren dat de dag (en nacht) leeg aanvoelen en dan maar beginnen er wat van te maken: dat voelt als een lege doos. De ene dag heb je een idee, de andere dag is het nemen zoals het komt maar wel weten dat Jezus bij je is; een kaarsje bij Maria geeft iets veiligs.
Ik houd niet zo van lege dozen, het moet in alle eenvoud gezellig zijn. Iets kleins voor een ander, dat is plezierig. De lege doos gaat bij het afval, ik ben geen held.
Truus van Dam zei…
Een lege doos is ook een geschenk.Je kunt je bedenken wat zou ik daar mee kunnen.Misschien vullen voor iemand anders of denken wat zou ik er mee doen. Geeft stof tot nadenken.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen