Hoe omgaan met het kwaad in mijzelf ? - Kwaad en vergeving (2/8)


Neem ik het, met eigen krachten, op tegen het kwaad in mij, dan riskeer ik over te gaan van toegeeflijkheid aan mezelf naar hardheid tegenover mezelf, en vast te lopen in de gesloten kring van de zelfbevrijding. Dit gaat in tegen mijn diepste wezen. Een mens is fundamenteel gericht op de andere, ook voor zijn bevrijding.

De bevrijding uit het kwaad is altijd een bevrijding uit zichzelf, uit de zelfbeslotenheid, naar anderen toe, en naar God toe. De bevrijding uit het kwaad is altijd een stap zetten naar verzoening. M.a.w. het komt er minder op aan dat ik het opneem tegen het kwaad in mij, dan wel dat ik mij overgeef aan een liefde waartoe ik in mezelf de oproep voel, en die me ook buiten mezelf haalt omdat zij mij op de eerste plaats naar de ander richt. De liefde van en voor een mens, of voor mensen, en de alomvattende liefde die de Vader mij toedraagt.


Een anonieme jezuïet

Reacties

Anoniem zei…
Dat de alomvattende liefde van de Vader mij toegedragen wordt vergeet ik regelmatig. Dat kan ik koppelen op het moment dat de opening zich voordoet. Een oefening van en voor het rijke en mooie mystieke Koninkrijk van God.
Truus van Dam zei…
Het is moeilijk om altijd tegen iedereen aardig te zijn.Er zijn ook mensen die het je moeilijk maken , en dan doe ik net zo terug.Ondanks de al omvattende liefde van God. Ik wil ook geen doetje zijn.
Anoniem zei…
Soms, zelfs vaak, weet ik niet wat de ander wil. Achteraf blijkt dat zo anders
Ik houd me daarom op een afstand.
Ik verlang naar Jezus, maar dat lukt maar half. Ik zou het allemaal anders willen, vooral echt met Jezus leven.
Hoet Ingrid zei…
Vele kwetsuren die ons wegens onmogelijkheid tot heling tot dwaalwegen(=het kwade)leiden vloeien voort uit ongeordende relaties.
Daarom en samen met de schrijver van dit stuk meen ik dat heling en vergeving vooral evenzeer in relatie moet plaats vinden.
Truus zei…
Als je boos bent op iemand en dat kan heel lang duren.bij mij drie maanden.moet je deze persoon ook een tweede kans geven ,ook al kost dat moeite,en hopelijk krijg je die zelf ook als dat nodig is.

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj