Schuldbesef: wat het is en hoe mensen er zoal mee omgaan - kwaad en vergeving (4/8)




Schuldbesef is het besef dat ik ruimte heb gelaten aan wat de relatie bedreigde. En de moeilijkheid om te vragen om vergeving is dat ik hiervoor terug beroep moet doen op een relatie die ikzelf op het spel heb gezet en waarin ikzelf nu even kwetsbaar ben geworden als de ander.

In zijn/haar soms hevige of emotionele reacties zal ik naar de pijn moeten luisteren die ik hem/haar aandeed. Dat maakt me bang.

Daarom bouw ik drogredenen op om die stap niet te moeten zetten. 'Zwijgen we er niet beter over? We gaan de wonde terug openreten. De gevolgen gaan nog erger zijn. Zoiets laat je best slijten. We gaan nu niet flauw doen. We moeten daaroverheen kunnen en elkaar kunnen verdragen.’ Of ik ver-ont-schuldig mij. ‘Excuseer mij, maar ik heb in een file gezeten’; ‘ik ben nu eenmaal zo’. D.w.z. ik steek de verantwoordelijkheid op iets dat buiten mij ligt of waarover ik geen macht heb. Ik zoek mezelf wit te wassen maar breng geen aandacht op voor wat bij de andere gebeurd is. Ik zet enkel de stap die nodig is opdat de relatie verder kan functioneren.

Een andere strategie om niet terug beroep te moeten doen op de relatie is mijn schuldgevoelens naar mezelf toehalen, en blijven steken in mijn geschonden zelfbeeld : “hoe kon ik zoiets doen?"


Een anonieme jezuïet

Reacties

Truus van Dam zei…
Vind ik heel moeilijk vergeveging vragen, maar als je iemand zo gekwetst hebt zou ik dat toch doen. En dan maar hopen dat de persoon dat excuus accepteerd.
E.harland-hazevroek zei…
In het bovenstaande vind je alles terug waar je doorheen bent gegaan of nog moet, of herhaling moet voorkomen. Deze periode stemt extra tot nadenken. Het is een opluchting op een brief of kaart antwoord te krijgen. De telefoon of chatten kan weer uitlopen op ruzie: van 2 kanten wordt er meteen gereageerd. Het blijft moeilijk door verschillende karakters,dus maar bidden.Maria helpt wel mee.
Ingrid Hoet zei…
Mooi geanalyseerd maar hoe complex...
Als je belang hecht aan een bepaalde man of vrouw,als een relatie u in een of andere wijze iets bracht ,waarom dan niet in liefde ,vanuit het hart,in alle oprechtheid in liefde zeggen wat te zeggen is?
Zeggen wat de oorzaak is van van het conflict.
Openheid,transparantie....

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj