Een Vlaamse jezuïet in Abidjan (5)
Van 5 tot 30 maart 2012 is Guido Dierickx sj gastprofessor aan het Universitair Centrum “Centre de Recherche et d’Action pour la Paix” (CERAP) in Abidjan (West-Afrikaanse jezuïetenprovincie), Ivoorkust. Speciaal voor de lezers van deze blog schrijft Guido regelmatig een kroniekje over zijn avonturen aldaar.
Niet
anders
In exotische streken zou men exotische mensen verwachten. Maar nee, de
mensen hier, althans die binnen onze
omheining, zijn niet heel “anders”. De zwarte confraters in onze gemeenschap
zijn erg levendig en die ene Europese veteraan is dat ook. Hun gesprekken zijn
soms wat luidruchtig, maar klinken nooit zuur of bitter. Als het over politieke
en sociale kwesties gaat is dat te begrijpen. Ze komen uit heel verschillende
landen en hebben heel verschillende problemen en heel verschillende politieke
leiders voor ogen. Nou ja, heel verschillend? De meeste politieke leiders deugen
niet en de vorige president van Ivoorkust zeker niet. Daarover dus geen
verhitte onenigheden. Daarover kunnen ze wel haast eindeloos hun ervaringen
uitwisselen.
Subtiliteiten
Als
het gaat over theologische en kerkelijke onderwerpen zou men meer onenigheid
verwachten. Maar ook daarover hoor ik weinig verschil van mening, weinig schampere opmerkingen over
bisschoppen en dergelijke. Vaker hebben ze het over uitingen van volks en
heidens bijgeloof. Recent hebben ze hier een werk gepubliceerd over “La
sorcellerie n’existe pas”. Daarbij sluiten veel anekdotes aan, over fetisjen,
over magische praktijken. Tijdens een zondagsmis in een beperkte kring ontstond
er tussen de celebrant en enkele gelovigen een gesprek (de homilie gaat hier
nogal eens over in een dialoog) over de cultus van de voorouders. Kennelijk
gaan er nog steeds stemmen op om de voorouders zo al niet het statuut van
goden, dan toch het statuut van heiligen toe te kennen. Ik vond niet dat de
priester, nochtans een goed geschoolde intellectueel, op die vraag een afdoend
antwoord wist te geven. Ook zij die goed zijn opgeleid, zijn niet sterk
geïnteresseerd in theologische of filosofische subtiliteiten.
Studenten
Het gesprek met mijn studenten kan eveneens levendig worden. Ook zij
zijn goed opgeleid. Ze zijn vertrouwd met Thomas Hobbes en zijn Leviathan en ze
herkennen beroemde citaten van Lincoln. Jammer is wel dat zij veel minder weten
van de (Angelsaksische) empirische politieke wetenschap. Zij krijgen enkel
inzage in de Franstalige literatuur waar normatieve, juridische en empirische
beschouwingen met grote elegantie door elkaar worden gehaald. Maar goed, om
daaraan te verhelpen ben ik hier. Problematischer is dat ik hun woorden
dikwijls pas begrijp na hun derde poging om zich verstaanbaar te maken. Ze
spreken erg binnensmonds. Waarom toch?
Een eerste verklaring lijkt me dat hun mond niet gemaakt is om Frans te
spreken. Die van Vlamingen en Nederlanders is dat ook niet, maar in hun geval
is de handicap nog veel groter. En dat hoewel ze onder elkaar uitsluitend Frans
spreken.
Een tweede hypothese is eveneens het overwegen waard. Ik merk ook op
andere ogenblikken bij vele, zo niet bij alle mensen een schuchterheid die aan
het onderdanige grenst. Maar ik denk dat dit eerder een stukje ceremonieel is
waarop de gesprekspartner op gepaste, niet aanmatigende wijze moet antwoorden.
Anders zou die al gauw wat meer weerstand ondervinden. Zeker is dat ik hier
weinig frustratie verneem over het koloniale verleden of over de nalatigheden
van de Europeanen. Nee,
als er met de vinger moet worden gewezen, dan naar hun eigen Afrikaanse elites
en natuurlijk naar de politici van de vroegere generaties. Het is zoals bij
ons : ze zijn geneigd de problemen te personaliseren. Ze doen liever aan
moraliseren dan aan analyseren.
Reacties