Een klein kind achterlaten

Voorbije dinsdag publiceerde ik volgend citaat van Ignatius: "God in de steek laten om Gods wil is geen verlies maar wel grote winst op de rekening van de ziel."


Gisteren kwam daar een mooie "reactie" op die ik graag met u deel:

In Vanden XII Dogheden, een werk dat tot vrij recent werd toegeschreven aan Jan van Ruusbroec, vind je het volgende verhaal:

Er was eens te Brussel, in het Sint-Jansgasthuis, een devote zuster, die goed was voor de zieken. Eens lag ze te bed en onze Heer Jezus Christus kwam bij haar liggen als een klein kindje. Toen hoorde ze echter dat er een zieke was die hulp nodig had. Ze stond op en ging naar de zieke, hielp hem bij wat hij nodig had, en liet onze Heer alleen liggen. Wanneer ze terugkwam vond ze onze Heer Jezus Christus als een volwassen man, Hem die ze als een klein kind achtergelaten had. En Hij zei: “Zo ben Ik in uw hart gegroeid, want u hebt Mij omwille van Mij achtergelaten, en het genoegen dat u van Mij had, hebt u om mijnentwil achtergelaten, om mijn ledematen te gaan dienen.” 

Reacties

Leontien zei…
Lucas 10: 25-37 Barmhartige Samaritaan. Niet alleen mooie woorden spreken, maar vooral ook mooie woorden doen. Dank u voor deze inspirerende teksten.
anton zei…
Shusaku Endo heeft dit thema ook meesterlijk verwoord in zijn boek 'Stilte'.

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)