Waarom in godshemelsnaam?

Waarom zou je nu in godshemelsnaam naar de mis gaan?


Reacties

Anoniem zei…
Sinds ik deze posting las, laat een bepaald citaat me niet los:
"Dit alles heeft een betekenis. Want hier in mijn appartement op de vijfde verdieping van Lower East Side, met uitzicht op het Empire State Building -het centrum van de wereld, een dwaze, kapotte, maar ook wonderbare wereld- neem ik brood. Ik neem brood zoals ik het in Chicago gedaan heb in het tehuis voor daklozen, brood dat ik bij de armenzorg gebedeld heb. Ik neem brood zoals ik dat in de Kerstnacht op de Boerderij gedaan heb. Ik neem ook wijn, goedkope wijn die in de kroegen van de wijk verkocht wordt aan alcoholisten en die in Californië gewonnen is door het werk van uitgebuite, dikwijls clandestiene Mexicaanse arbeiders. Midden in het lawaai van de stad, sirenes van politie en brandweer, muziek, geschreeuw en ruzie, celebreer ik helemaal alleen de mis. Een stuk brood, een beetje wijn. En God is daar, de Schepper van het heelal, hier in dit lawaaierige en afzichtelijke getto. God. Een stuk brood. Hij is hier, levend, hij die eens uitgescholden is voor gulzigaard en wijndrinker, hij die gestorven is tussen de misdadigers. Hij is hier, levend, in deze armzalige wereld, met zijn menselijk lichaam en goddelijke liefde. Nu ga ik zijn zending een beetje beter begrijpen."
Benoît Charlemagne, Een kameel in het oog van een naald, p. 191.
Dit fragment ontroert mij telkens opnieuw. Wat doen we als we de kerk laten verdwijnen? God doet het niet, wij doen het, maar wat moet God anders met lege kerken dan ze maar opdoeken? O ik, rampzalige, verdwaalde, eeuwig drogredenerende mensheid. Als ik de kerk verspeel ben ik erger dan iemand die een winnend staatslot weggooit in een pak oude kranten, oneindig veel erger.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Dé tip van Paus Franciscus voor een geslaagd leven

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De tenen van God (1/4)